سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین منجی

آماده باش کامل نیرو های بسیج در سراسر تهران

 


ارسال شده در توسط منتظر منجی

اظهارات داریوش همایون از حمایت های فرزند شاه مخلوع از موسوی 



اظهارات داریوش همایون از حمایت های فرزند شاه مخلوع از موسوی داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی رژیم شاه،در مصاحبه اخیرش،خود و فرزند شاه مخلوع را حامی میرحسین موسوی و جریان فتنه دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پی بی اس؛همایون در این مصاحبه به طور مستقیم حمایت خود را از میرحسین موسوی بیان داشت و گفت:من نمی توانم مخالف هیچ یک از اقدامات اخیر موسوی باشم. وی از موسوی به عنوان فردی شایسته و لایق(!) نام برد و با حمایتی واضح تر ،او را منجی اقتصاد ایران در دوره جنگ عراق دانست! همایون در ادامه موسوی را رهبر این جریان خواند و گفت:او به دنبال حامیان جدیدی برای جریانش در سیستم سیاسی ایران می گردد. گفتنی است؛وی در اظهاراتش از حمایت های پسرشاه مخلوع از موسوی و جریان فتنه نیز یاد کرد.


 



ارسال شده در توسط منتظر منجی


جزئیات کامل جلسه ویژه امروز بانک مرکزی

مسئولان بانکی تا آخرین ساعات امشب در بانک‌ها می‌مانند

 معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگوی تفصیلی  جزئیات جلسه ویژه امروز مسئولان بانکها در بانک مرکزی از افزایش ساعات فعالیت بانک‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: از آنجا که احتمال اجرای این قانون از فردا وجود دارد، مسئولان بانکی تا آخرین ساعات امشب در بانک‌ها می‌مانند.






حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه آیا جلسه ویژه صبح امروز بانک مرکزی با مسئولان بانکی به معنای آزادسازی قیمت‌ها از امشب است، اظهار داشت:‌ همه چیز منوط است به مصاحبه آقای رئیس جمهور در صدا و سیما؛ درصورتی که ایشان امشب دستور آزادسازی قیمت‌ها را صادر کنند، سیستم بانکی آمادگی همکاری‌های لازم را برای این کار خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به جلسه امروز صبح در بانک مرکزی، افزود:‌ هدف از این جلسه بازبینی آمادگی‌های مخفی سیستم بانکی در روزهای اخیر بود؛ طبق این جلسه قرار شد که امشب تا دیرهنگام تمامی ستادهای تشکیل شده در بانک‌ها با آمادگی لازم در بانک‌ها حضور داشته باشند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص هدف از حضور مسئولان ستادی در بانک‌ها تا ساعات پایانی امشب، گفت: با این امر مسئولان می‌توانند براساس تصمیم‌گیری های رئیس جمهور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا از فردا خدمت رسانی به مردم با توجه به شرایط احتمالاً جدید باشد.
قضاوی اضافه کرد:‌ چه امشب و چه در آینده نزدیک‌تر که آقای رئیس جمهور آزادسازی قیمت‌ها را اعلام کند، بانک مرکزی آمادگی لازم را دارد که در جهت خدمت‌رسانی و ارائه تسهیلات بانکی و تسهیل مبادلات اقتصادی خدمات خود را ارائه دهد.

* راهکار جلسه ویژه برای ماندگاری یارانه‌ها در بانک‌ها

وی در ادامه در مورد شرایط درنظرگرفته شده در بانک مرکزی و همچنین جلسه صبح امروز درباره ترغیب مردم به سپرده‌گذاری یارانه‌های خود در بانک‌ها، تصریح کرد:‌ قاعدتاً به مجرد اینکه هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود وجوهی که به حساب مردم ریخته می‌شود بسته به ماهیتی که یارانه‌ها به آن واریز می‌شود مشمول مقررات سپرده‌گذاری و سود گیری خواهد شد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اگر یارانه‌ها به حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت واریز شده باشد قاعدتاً سود سپرده‌های کوتاه مدت از زمانی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود به حساب مذکور اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: یارانه‌ها تابع حساب‌هایی خواهند بود که وجوه به آنها واریز شده است؛ اگر حساب‌ها قرض‌الحسنه و یا جاری اعلام شده باشد به طور حتم سودی به انها تعلق نمی‌گیرد.

* بررسی اختصاص سود به یارانه‌ها در جلسات شورای پول و اعتبار

قضاوی در ادامه ضمن تاکید براینکه یارانه‌های تخصیصی به خانوارها از مقطعی که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، بیان کرد: مردم می‌توانند به هر نحوی که می‌خواهند با یارانه‌ها عمل کنند.
وی گفت: سیستم بانکی وجوهی را که از محل یارانه‌ها در آن قرار می‌گیرد مطابق حساب‌ها مشمول سود قرار خواهد داد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: ممکن است شورای پول و اعتبار در جلسات آتی راهکاری را برای جذابیت ماندگاری یارانه‌ها در حساب‌های مردم در نظر بگیرند؛ فرضاً سپرده کوتاه مدت ویژه با سود جذاب‌تری را برای یارانه‌ها معرفی کند.
به گفته وی، در حال حاضر سیستم بانکی به اندازه کافی جذابیت برای ماندگاری یارانه‌ها در بانک‌ها دارد تا مردم پول خود را خارج نکنند.

* اجرای هدفمندی یارانه‌ها، نقدینگی را افزایش نمی‌دهد

قضاوی در ادامه اظهار کرد:‌ به نظر نمی‌رسد با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وضعیت نقدینگی به وضعیت پایانی سال نزدیک شود؛ اواخر هر سال معمولاً نیاز مردم به اسکناس نقد افزایش پیدا می‌کند و بانک‌ها به طور سنتی پاسخگوی آن شرایط است.
وی تأکید کرد:‌ الان با ریختن سرانه 81 هزار تومان پول به حساب سرپرستان خانوار نمی‌توان این تصور را داشت که میل به نقدینه خواهی مردم افزایش پیدا کند و گرایش به نگهداری اسکناس بیشتری نزد خود داشته باشند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن بیان اینکه پیش‌بینی نمی‌شود نرخ رشد سپرده‌ها از مورد مذکور تحت تاثیر روند کاهنده قرار گیرد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد، سپرده‌ها همان وضعیتی در طول سال را با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشند؛ حتی سپرده‌ها رشد بیشتری خواهند کرد چراکه مبالغ یارانه‌ها که در حساب مردم بود تا دیروز نقدینگی به حساب نمی‌آمد ولی از زمانی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود این مبالغ جزء نقدینگی به حساب خواهند آمد.
وی گفت: همین امر می‌تواند عاملی برای رشد سپرده‌ها با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

* تاریخ جلسه ویژه بعدی بانک مرکزی و تشکیل ستاد ویژه در این بانک

این مقام مسئول در بانک مرکزی در ادامه در مورد تاریخ جلسه بعدی این بانک با مدیران عامل بانک‌ها، گفت: در بانک مرکزی ستاد ویژه‌ای تشکیل شده که به صورت مستمر وضعیت را در روزهای آینده مورد کاوش قرار خواهد داد و هر زمان که لازم باشد همکاران بانکی در سطوح مختلف می‌توانند گردهم آیند و تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند.

* مشکل بانک‌ها در مورد اجرای نقدینگی در روزهای پایانی ماه "حاد " نبود

وی در ادامه این گفت‌وگو در مورد تقاضای بانک‌ها برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فواصل 10 الی 20 ماه و بررسی این مورد در جلسه ویژه صبح امروز، اظهار کرد:‌ این امر یک "‌ترجیح "‌ بود که از سوی بانک ها مطرح شد؛ بانک‌ها می‌خواستند که هر گونه پرداختی از سوی آنها به صورت متوزان در روزهای مختلف یک ماه پراکنده شود.
قضاوی ادامه داد:‌ به صورت سنتی، پرداخت‌ها در روزهای‌ پایانی ماه افزایش می‌یابد به همین منظور بانک‌ها ترجیح می‌دادند که پرداخت یارانه‌ها و اجرای این قانون از اواسط ماه آغاز شود ولی به هر حال این امر سیاستی است که قیودی دیگری نیز در آن لحاظ می‌شود و صرفاً محدودیت‌های نظام بانکی در این زمینه تعیین کننده نیست.
به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، محدودیت‌های نظام بانکی به قدری حاد نبود که بخواهد تعیین کننده نحوه تصمیم‌گیری در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

* افزایش ساعات کار شعب بعدازظهر بانک‌ها با اجرای هدفمندی

قضاوی در ادامه با بیان اینکه سرجمع مبالغ واریزی به حساب سرپرستان خانوار تحت عنوان "یارانه "‌، کمتر از موجودی نقدی است که در سیستم بانکی وجود دارد، اظهار کرد:‌ هم‌اکنون حدود 80 هزار میلیارد ریال اسکناس و مسکوک در شبکه بانکی به غیر از بانک مرکزی وجود دارد؛ با این امر تمهیدات لازم در شعب تمامی بانک‌ها برای تامین اسکناس صورت گرفته است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد‌:‌ دستگاه‌های خودپرداز باید در ایامی که قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا در می‌آید کاملاً پاسخگوی نیازهای مردم در مورد تامین اسکناس باشند. همچنین خزانه‌های تمام بانک‌ها به اندازه کافی اسکناس ذخیره کرده‌اند.
وی گفت:‌ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در روزهای پایانی ماه نمی‌تواند مشکلی را در مورد کمبود اسکناس برای مردم به همراه داشته باشد.
این مقام مسئول در شبکه بانکی در ادامه ضمن اشاره به آمادگی خودپردازها و فراهم بودن بستر الکترونیکی لازم در این زمینه، تاکید کرد: ‌قرار شده که شیفت‌های شعب بانک‌ها در این ایام به منظور خدمت رسانی به مردم از طریق در اختیار قرار دادن وجه نقد افزایش پیدا کند.
وی گفت: شعب بانک‌‌ها در ایام آتی تا ساعت 18 باز خواهند بود و از این ساعت به بعد نیز هریک از بانک‌ها که تمایل دارند می‌توانند شعب خود را تا ساعت دیرتری نیز باز نگه‌دارند.
به گفته وی، تمامی مبادلات به صورت عادی و روان صورت خواهد گرفت و به محض اعلام رئیس جمهور در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ساعات کار شعب بعدازظهر و برخی دیگر از شعب افزایش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی نیز ضمن ارائه توضیحاتی کلی در خصوص جلسه صبح امروز مسئولان سیستم بانکی از کنترل شدید قمیت‌ها خبر داده و گفته است: این جلسه برای این منظور بود که اگر اجرای هدفمندی یارانه ها به طور ناگهانی اعلام شود و یا اگر قرار باشد تا 2 - 3 روز آینده عملیاتی شود، بانکها قادر باشند امکانات و تمهیدات لازم را برای این منظور فراهم کنند.
وی با ابراز بی‌اطلاعی از زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: بانکها باید در تمام زمینه ها آمادگی لازم را داشته باشند، فرضا اگر قرار باشد که مردم وجوه یارانه های نقدی خود را تبدیل به سپرده کرده و یا اینکه آن را به صورت نقدی از بانک دریافت کنند، بانکها باید آمادگی داشته باشند.

از نخستین ساعات صبح امروز مدیران عامل بانک‌ها در جلسات متفاوت به ترتیب با وزیر اقتصاد و مسئولان این وزارت‌خانه و همچنین رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی حضور پیدا کرده و در حال بررسی جزئیات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نقش بانک‌ها در این بین هستند.
شنیده‌های خبرنگار فارس حاکی‌است ابتدا جلسه در وزارت اقتصاد و به دنبال آن در بانک مرکزی برگزار شده است.
از این جلسه منتشر کرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اجازه برداشت یارانه‌ها از حساب‌ها طی روزهای آتی، موضوع این جلسات اعلام شد.

همچنین یک منبع آگاه در وزارت بازرگانی از آماده باش کامل این وزارتخانه برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها بدون کمترین اخلال در قیمت‌ها و مقابله با هرگونه افزایش غیرقانونی قیمتها خبر داد.
وی با بیان اینکه در تعطیلات هفته گذشته و از صبح امروز وزراتخانه در آماده باش کامل قرار دارد، افزود: معاونین و مدیران ستادی وزارت بازرگانی در روزهای اخیر در جلسات هماهنگی برای اجرای هر چه بهتر این طرح حضور دارند.
این مقام آگاه از اجرای احتمالی این قانون در هفته جاری خبر داد.

از طرفی محمد رویانیان امروز در جمع خبرنگاران ضمن اعلام سهمیه بنزین ویژه و علی‌الحساب حمایتی دولت در دی ماه گفته است: هفته جاری هفته آماده کردن زمینه برای هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.
وی البته تأکید کرده است که قیمت بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و متروی داخل شهری به همراه هواپیما و قطار تا پایان سال تغییر قیمت نخواهد داشت و با توجه به حمایت همه‌جانبه دولت از حمل و نقل و عمومی نباید دغدغه‌ای در این بخش داشته باشیم.
به گزارش فارس بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد شنبه 27 آذر در گفت وگوی مستقیم تلویزیونی بعد از اخبار سراسری ساعت 21:00 شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، با مردم به تشریح مسائل مهم کشور و موضوع هدفمند کردن یارانه ها خواهد پرداخت.
پیشتر رئیس جمهوری در تاریخ دوم آذر ماه امسال در جمع مردم زنجان اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک، توضیحات کاملی ‌درباره هدفمندکردن یارانه‌ها به ملت ایران ارائه خواهد داد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور نیز در تاریخ 13 آذر ماه در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه راه و ترابری و صنایع وابسته به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به زودی با اعلام رئیس جمهور این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید.
وی همچنین امروز در مراسم معارفه وزیر جدید امور خارجه از اجرای این قانون در آینده نزدیک خبر داد.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی

آماده باش نیروهای بسیج و انتظامی در تهران


بدنبال اعلام اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی توسط رئیس جمهور آقای احمدی نژاد که امشب از شبکه 1 سیما پخش می شود ،کلیه نیروهای انتظامی و بسیجی و امنیتی به حالت آماده باش کامل در آمده اند تا از تکرار احتمالی آشوب در نقاط مختلف تهران جلوگیری شود /  کلیه نیروها ی بسیج هم اکنون در پمپ های بنزین مستقر شده اند ودر نقاط مختلف ایست و بازرسی بر پا کرده اند و نیروهای انتظامی هم در میدانهای مهم محلات استقرار پیدا کرده اند.




 


ارسال شده در توسط منتظر منجی

اعلام جزئیات هفت بسته حمایتی وزارت بازرگانی


وزارت بازرگانی با تدوین بسته‌های حمایتی " مدیریت بازار، تامین و توزیع، بازرسی و نظارت، بسته حمایتی واحدهای صنفی، آرد و نان ، توسعه تولید نان صنعتی" تلاش کرده است با اقدامات پشتیبانی از فرآیند اجرای قانون هدفمنمدی یارنه ها به طور مناسب و موثر حمایت کند.


هامون نیوز به گزارش واحد مرکزی خبر بسته حمایت از صادرات غیرنفتی نیز مراحل تکمیل خود را طی می‌کند و به زودی نهایی می شود.

 


مداخله حداقلی در بازار، در اولویت قرار دادن نظارت بر بازرسی، استفاده حداکثری و بهره‌گیری کامل از توان تشکل‌ها و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکل گیری انحصارات در بازار از اقداماتی است که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه بازرگانی پیش بینی شده است.


ایجاد و تقویت حسگرهای بازار برای جمع‏آوری، تحلیل و انعکاس بموقع اطلاعات از مجاری مختلف تامین(تولید، واردات)، توزیع (شبکه‏های مختلف توزیع)و قیمت(در سطوح تولید و عرضه و مصرف‏کننده نهایی) از ماموریت های وزارت بازرگانی است. بسته مدیریت بازار شامل جلوگیری از پیامدهای منفی و نامتعارف در بازار ، برنامه‌های تنظیم بازار (تامین و توزیع) و کنترل بازار (بازرسی و نظارت) است.


اطمینان‌بخشی به مردم در زمینه جلوگیری از هرگونه کمبود در بازار، جلوگیری از از شوک قیمتی کالاها و جلوگیری ازهرگونه سوء‌استفاده احتمالی در نظام توزیع کالایی در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در بسته تامین و پایش بازار پیش‌بینی شده است. بر این اساس وزارت بازرگانی 2 هزار میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی کالاها پیش‌بینی کرده و اقدامات اجرایی لازم را نیز کرده است. ذخیره سازی کالاها در سه گروه اصلی کالاهای اساسی، مواد بهداشتی و سایر کالاها از جمله اقدامات مهم در حوزه کالا و خدمات است.


‌در گروه کالاهای اساسی به طور مشخص 13 قلم کالا (تشکیل‌دهنده حدود 35 درصد کل هزینه‌ خوراکی خانوار و 12.96 درصد سبد هزینه‌های خانوار) ؛ مباشران خرید تعیین شده و خرید کالاهای مورد نظر به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز در حالت انجام است. ذخیره سازی احتیاطی 13 قلم کالاهای اساسی و ضروری در سبد هزینه خوراکی خانوار شامل (گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ، پودر شوینده، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارونی، روغن نباتی، قند و شکر) بالغ بر 1.1 میلیون تن با هدف مقابله با افزایش قیمت‌ها در زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز جزو برنامه‌هاست.


ذخیره‌سازی راهبردی(استراتژیک) پنج قلم کالاهای اساسی معیشتی مردم شامل (برنج، روغن خام، شکر خام، گوشت قرمز، گوشت مرغ) و سه قلم نهاده‌های مهم همچون (جو، ذرت، کنجاله سویا) در مجموع بیش از دو میلیون تن با هدف مقابله، خنثی سازی و عبور از موانع ناشی از تحریم های بین‌المللی از برنامه‌های وزارت بازرگانی در حوزه ذخیره سازی است.


پایش مستمر بازار 22 قلم کالای حساس و اولویت دار در سبد هزینه خانوار(65 درصد سهم در هزینه‌های خوراکی خانوار) و کالاهای اساسی صنعتی، ‌عقد تفاهم‌نامه با انجمن کارخانه های تولیدکننده برای ایجاد بازاری مطمئن برای تامین کالاهای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در بسته تامین و پایش بازار پیش بینی شده است.


بسته توزیع در برگیرنده برنامه های عرضه مستقیم کالاهای ذخیره‌سازی شده و سایر کالاهای مورد نیاز مردم در بخش شهری و روستایی (به جز ذخایر استراتژیک و بهره‌گیری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ، اتحادیه‏های تعاونی مصرف(اسکاد، امکان، اتکا و فرهنگیان)، واحدهای صنفی منتخب، شرکت‌های پخش کالا، مراکز عرضه مستقیم، بورس و غرفه های سازمان میادین شهرداری کشور برای توزیع کالاهای منتخب با قیمت مناسب است.


برپایی مراکز و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای منتخب درمرکز استان‌ها و شهرهای منتخب کشور (بیش از 300 نمایشگاه و تعیین نقاط نگهداری کالاهای مورد نظر در نقاط منتخب کشور برای سرعت در حمل کالا و در شرایط اضطرار از برنامه های بسته حمایتی توزیع است که همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی می‌شود. بسته بازرسی و نظارت شامل تقویت ظرفیت بازرسی در حوزه اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و پیشگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها و خدمات با بهره‌مندی از توان و ظرفیت تشکل‌ها و اصناف است.


محورهای عمده بسته بازرسی و نظارت هم شامل پیگیری و اجرای دستورالعمل نظارت پیشگیرانه(همچون نصب برچسب قیمت و صدور برگه فروش )، تدوین آیین‌نامه نحوه رصد موجودی کالا در انبارها و شبکه‌های پخش و همچنین بهره‌مندی از توان نظارتی اصناف از طریق عقد تفاهم‌نامه مشترک با تشکل‌های صنفی و صنعتی(در مورد 17 کالا) اعلام شده است. با هدف کنترل بازار و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت و تفویض اختیار بازرسی به اصناف، مرکز بازرسی و نظارت اصناف (مبنا) راه‌اندازی شده است تا فضای نظارتی در اقتصاد تقویت شود.


علاوه بر بهره‌گیری از توان نظارتی اصناف، از مشارکت این بخش در انجام برنامه‌ریزی‌ها و اطلاع از وضع تامین و توزیع نیز استفاده می شود که می‌توان از طرح تشدید بازرسی و کنترل با حضور گسترده و موثر در بازار با استفاده از ظرفیت بازرسان و ناظران شورای اصناف کشور، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های بازرگانی استان ها به منظور برخورد با سوء استفاده‏های احتمالی ناشی از شرایط اجرای هدفمندسازی یارانه‏ها با اولویت رسیدگی به تخلفات از جمله احتکار و امتناع از عرضه و غیره نام برد.


پایش مستمر وضعیت تولید، توزیع و قیمت کالاها و خدمات اولویت‏‏دار از طریق جمع‎آوری روزانه اطلاعات از مجاری مختلف و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای انعکاس سریع نوسانات قیمت به مراجع ذیربط برای تصمیم گیری و تنظیم بازار، استفاده از ظرفیت انجمن‌های حمایت از مصرف کنندگان و سایر تشکل‌های تولیدی و توزیعی به منظور شناسایی مشکلات، پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی برای اقدامات ضروری در بسته بازرسی و نظارت هدفگذاری شده است.


ایجاد زمینه‌های مناسب با هدف همکاری همه جانبه رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما با وزارت بازرگانی برای اعلام و انعکاس مستمر اقدامات تامینی و کنترلی جهت کاهش التهاب بازار از طریق مصاحبه با دست اندرکاران و مسئولن و استفاده از توان و ظرفیت موجود روابط عمومی‌ها با همکاری تولیدکنندگان، انجمن‌ها، تشکل‌ها، اصناف و غیره با هدف افزایش سطح آگاهی عموم مردم از وضع واقعی بازار اقلام منتخب از جمله اقدامات پیش روی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.


وزارت بازرگانی برای توسعه و بهینه‌سازی فرآیند رسیدگی به شکایات مردمی؛ شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) را راه اندازی کرده است. هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که سهم واحدهای صنفی تولیدی، خدماتی و توزیعی به ترتیب 25، 25 و 50 درصد است.


در بخش صنوف تولیدی، بیشترین تعداد واحدهای صنفی متعلق به رسته‌های صنفی تولید منسوجات است که 26 درصد از مجموع واحدهای صنفی تولیدی را شامل می‌شود. سهم اشتغال اصناف از کل نیروی کار شاغل در کشور 30 درصد معادل حدود شش میلیون نفر است. واحدهای صنفی تولیدی ، خدماتی و توزیعی به ترتیب معادل 29، 27 و 44درصد از اشتغال صنفی کشور را در اختیار دارند.


به منظور حمایت از واحدهای صنفی و کارگاه‌های زیرپوشش قانون نظام صنفی و قانون تعاون ؛ تهیه بسته حمایتی اصناف تهیه شده است که اهدافی مانند بهبود و افزایش قدرت رقابت پذیری واحدهای صنفی تولیدی در بازارهای داخلی، بهبود توان صادراتی کالا و خدمات،‌ حفظ مزیت نسبی تولید در بخش اصناف و ‌حفظ اشتغال موثر در تمام بخش‌های صنفی را شامل می شود.


کاهش هزینه‌های تولید و توزیع کالا و خدمات از طریق ارتقا بهره‌وری فعالیت‌های صنفی و حفظ سطح تولید و توزیع کالا و خدمات استراتژیک خاص موضوع قانون به منظور حفظ تعادل سطح عرضه و تقاضا در بسته حمایتی اصناف دیده شده است.


گروه‌های هدف بسته حمایتی اصناف شامل واحدهای صنفی تولیدی صادرات گرای دارای پروانه، واحدهای صنفی تولیدی دارای پروانه کسب و همه واحدهای صنفی تولیدی، توزیعی خدماتی دارای پروانه کسب می شود و حمایت از گروه‌های مورد نظر در قالب پرداخت تسهیلات نرخ سود کم و کمک بلاعوض است.


حمایت‌های اعمال شده درحوزه اصناف برای اصلاح فرآیند الگوی مصرف انرژی و مواردی مانند پرداخت تسهیلات با نرخ سود 7 درصد برای واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی فعال دارای پروانه کسب، تعیین نرخ تبعیضی انرژی مشابه صنعت براساس مصوب بسته حمایتی صنعت برای واحدهای صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی صادرات گرا، ‌تخصیص جوایز صادراتی ویژه صنوف تولیدی صادرات گرا (با ارائه اسناد و مدارک مثبت) است.


 با توجه به اینکه ایران بالاترین مصرف نان در جهان را دارد و سالانه سه میلیون تن گندم در کشور ضایع می‌شود ؛ اعمال سیاست قیمتی با عنوان هدفمند کردن یارانه گندم، نان و آرد ضروری است. میزان آرد مصرفی داخلی (آرد نانوایی) حدود 8 میلیون تن در سال و میزان ضایعات نان فقط در استان تهران 11 تا 13 درصد است. سالانه برای 8 میلیون تن آرد یارانه‌ای حدود یکهزار میلیارد تومان یارانه داده می شود و 30 درصد یارانه‌ای که بابت آرد و نان پرداخت می‌شود به ضایعات نان تبدیل می شود.


دولت موظف است تا پایان دوره برنامه پنجم برای هدفمند کردن یارانه گندم، روغن، شیر، شکر و ... اقدام کند (براساس تبصره این ماده یارانه پرداختی به تولیدکننده نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد). همچنین براساس تبصره ماده (5) سرانه یارانه نان روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به تشخیص دولت حداقل 50 درصد بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود.


همچنین دولت موظف شده است سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ایجاد و گسترش واحدهای تولیدی نان صنعتی و نیز کمک به جبران خسارت واحدهای تولید آرد و نان که با اجرای این قانون ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه می‌شود، در نظر بگیرد. در بسته سیاستی گندم وزارت بازرگانی همزمان با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها (در سال اول)، برای فروش گندم بر مبنای قیمت ملی اقدام و درآمد حاصله را به حسابی که دولت تعیین می‌کند واریز میخواهد کرد.


قیمت ملی عبارت از قیمتی است که در زمان تهیه و تنظیم بودجه سالانه در کمیته‌ای مرکب از وزارت بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تعیین و ابلاغ می شود. وزارت بازرگانی مسئولیت حفظ ذخیره استراتژیک گندم کشور را با اولویت خرید داخل و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برعهده خواهد داشت و از سال 1390 موظف است با همکاری دستگاه مباشر برای خرید گـندم تولید داخل بر مبنای قیمت ملی اقدام کند.


در صورتی که میزان خرید از داخل، نیاز مصرفی کشور را تامین نکند، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مکلف است با همکاری این وزارتخانه سالانه منابع مورد نیاز برای خرید گندم وارداتی را از طریق اعتبارات دولتی در بودجه سالانه تعیین و تامین کند. براین مبنا از سال 90 تفات قیمت تضمینی و ملی به صورت یارانه از طریق وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.


به منظور تشویق کشاورزان به تولید داخل کشور، کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات موظف است تعرفه واردات گندم را به گونه‌ای تعیین کند که قیمت تمام شده واردات گندم و آرد بیشتر از قیمت خرید مصوب در داخل کشور باشد. به منظور گسترش و توسعه نانوایی‌های آزادپز، بهسازی نانوایی‌ها و همچنین حمایت از احداث و توسعه کارخانه های نان صنعتی، تسهیلات و اعتباراتی در بودجه ‌های سالانه در نظر گرفته خواهد شد. بهبود کیفیت، کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید و رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم ، اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ایجاد و گسترش واحدهای تولید نان صنعتی وزارت بازرگانی در بسته توسعه تولید نان صنعتی پیش بینی شده است.


قرار است حدود 40 درصد نان(مسطح، حجیم، نیمه حجیم) مصرفی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه در واحدهای صنعتی تولید و عرضه شود و برای گسترش و حمایت از تولید نان به روش صنعتی، قیمت حامل‌های انرژی، حق بیمه، ضریب مالیاتی، قیمت آرد و سایر خدمات دولتی واحدهای تولید نان صنعتی در سال‌های اجرای قانون برنامه پنجم توسعه مشابه نان‌های سنتی خواهد بود. کارمزد نرخ سودتسهیلات واحدهای نان صنعتی 7 درصد تعیین شده است و تفاوت این درصد تا نرخ سود بانکی مصوب توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تامین و پرداخت می شود.


به واحدهای نانوایی موجود که فعالیت آنها دچار آسیب یا تعطیلی می‌شود اقدامات مختلفی پیش‌بینی شده است از جمله صاحب پروانه نانوایی با تایید مراجع ذیربط در وزارت بازرگانی می‌تواند برای تغییر شغل واحد نانوایی خود برای فعالیت دیگر اقدام کند. در این صورت پس از بررسی و تایید مرجع ذیصلاح در این وزارتخانه،‌ شهرداری موظف است بدون دریافت هزینه برای تغییر شغل اینگونه واحدها حداکثر تا یک ماه اقدام کند.


همچنین به منظور حمایت از گسترش عرضه تولید صنعتی نان در واحدهای تولید سنتی نان،‌ کمک‌های فنی و اعتباری از قبیل یارانه سود تسهیلات بانکی توسط سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد و در اختیار واحدهای نانوایی که تمایل به عرضه اینگونه نان ها دارند ، می گیرد تا برای بهسازی و تجهیز و نوسازی محیط عرضه نان مطابق آیین‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های بهسازی و نوسازی مصوب اقدام کند.


در صورتی که متقاضیان احداث واحدهای صنعتی و صاحبان واحدهای نان سنتی یارانه‌ای باشند، ضمن اعلام موضوع و درخواست ابطال پروانه و قطع سهمیه آن به ازای هر 10 واحد نانوایی یک واحد درصد تا سقف پنجاه واحد نانوایی و حداکثر پنج واحد درصد به سقف یارانه کارمزد ماده (9)، به عنوان کمک هزینه جبرانی تامین بخشی از نقدینگی اینگونه واحدها پرداخت خواهد شد.


شهرداری‌ها موظف هستند حداکثر تا مدت یکماه پس از تسلیم تقاضا برای صدور پروانه ساخت و ساز برای واحدهای تولید صنعتی نان به میزان 50 درصد تخفیف در نظر بگیرند و بقیه را به صورت اقساط سه ساله دریافت کنند. 50 تخفیف داده شده در پایان هر سال توسط شهرداری‌ها به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام می شود و سازمان موظف است حداکثر تا سه ماه وجوه مورد مطالبه را به شهرداری‌ها پرداخت کند.


با توجه به اهتمام وزارت بازرگانی بر پیشبرد سریع پروژه نان صنعتی‌، برغم تمام محدودیت‌ها و مشکلات موجود در تامین اعتبارات، استفاده از ذخیره ارزی‌، ترخیص کالا در گمرک و مشکلات بانکی ظرفیت تولید نان صنعتی تا پایان برنامه پنجم به 12 هزار تن در روز افزایش خواهد یافت‌. براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 1393 باید 40 درصد نان کشور به صورت صنعتی تامین شود که برای تحقق این هدف باید 264 واحد با ظرفیت 50 تنی در روز در کشور افتتاح شود. در ایران چهار کارخانه نان صنعتی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز هفت کارخانه دیگر بهره‌برداری شود.


با این روند ظرفیت تولید نان صنعتی تا پایان امسال روزانه دو هزار تن خواهد شد.


20 واحد نان صنعتی در سال 89 در استان‌های مازندران، مشهد، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح 20 واحد نان صنعتی در کشور‌ میزان ظرفیت واحدهای نان صنعتی در سال جاری به پنج درصد افزایش می‌یابد.


 



ارسال شده در توسط منتظر منجی


شورای اقتصاد تصویب کرد؛
سرمایه‌گذاری 120 هزار میلیارد ریالی برای احداث 9 مسیر ریلی جدید‌‌

  

 شورای اقتصاد با هدف تقویت زیرساخت‌های ریلی در کشور و به منظور توسعه حمل و نقل ریلی‌، با سرمایه‌گذاری 120 هزار میلیارد ریالی برای احداث 9 مسیر ریلی در سطح کشور موافقت کرد.

 





به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی دولت، ‌شورای اقتصاد در جلسه مورخ 15/8/1389 کمیسیون اقتصاد بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و به استناد جزء (1) بند "ج " ماده(13) قانون برنامه چهارم توسعه با اختصاص بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات مالی خارجی برای طرح احداث مسیرهای ریلی قزوین-رشت-انزلی، شیراز-بوشهر-عسلویه، قزوین-قم، میانه-اردبیل، مراغه-ارومیه، یزد-شیراز، گل‌گهر-شیراز، گرگان-بجنورد-مشهد و میانه-بستان‌آباد-تبریز موافقت کرد.


بر اساس این مصوبه، از محل تسهیلات موضوع جزء "الف " بند (3) ماده واحده قانون بودجه سال 1389 (تسهیلات مالی خارجی) 4/17 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای طرح احداث راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی، 5/29 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه، 2/5 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن قزوین-قم، حدود 8/6 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن میانه-اردبیل، 7/3 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن مراغه-ارومیه، 5/7 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن یزد-شیراز، 7/16 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن گل‌گهر-شیراز، 8/25 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد و 4/7 هزار میلیارد ریال برای طرح احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز اختصاص خواهد یافت.


اجرای این طرح‌ها منوط به اخذ تأییدیه توجیهی فنی، اقتصادی و مالی آنها از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست است.


همچنین رعایت مفاد قانون "حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات – مصوب 1375- " در اجرای طرح‌های فوق الزامی است.


وزارت راه و ترابری نیز موظف است گزارش پیشرفت کار را در مقاطع شش ماهه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارائه کند. این مصوبه درتاریخ 20 آذر 1389 از سوی محمد رضا رحیمی ،‌معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.


 


 




فارس نامه وزیر اقتصاد به وزیر نفت را منتشر کرد:
مکانیزم واریز مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی پس از هدفمندی یارانه‌ها

 

خبرگزاری فارس: وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت و ارسال رونوشت آن به رئیس کل بانک مرکزی مکانیزم واریز مابه‌التفاوت دریافتی از ابتدای سال جاری مربوط به افزایش بهای هر یک از اقلام حامل‌های انرژی نسبت به سال 88 را به خزانه بانک مرکزی تعیین کرد.

 






سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌ای به وزیر نفت و ارسال رونوشت آْن به رئیس کل بانک مرکزی به منظور دستور به بانک‌های عامل ضمن تشریح برخی جزئیات در مورد قانون هدفمندی یارانه‌ها، مکانیزم واریز مابه‌التفاوت افزایش هر یک از اقلام حامل‌های انرژی را در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است.

در نامه حسینی به میرکاظمی آمده است: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال 1388، اصل 53 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 39 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال 1366، جزء (ط) بند (4) قانون بودجه سال 1389 کل کشور و تصمیمات کارگروه تحول اقتصادی، مقتضی است به شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران و کلیه شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها موارد ذیل را دستور فرمائید.

وزیر اقتصاد در بند اول این بخشنامه تاکید کرده است: مابه‌التفاوت دریافتی از ابتدای سال جاری مربوط به افزایش بهای هریک از اقلام حامل‌های انرژی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، گاز طبیعی، CNG و گاز مایع) و سایر مشتقات نفت و گاز و جرایم ماخوذه از مشترکین یا مشتریان نسبت به قیمت‌های سال 1388 را به حساب‌های بانکی رابط غیر قابل برداشت شماره 2174539001000 و 2174529001007 به نام خزانه نزد بانک ملی ایران شعبه مرکزی، که به ترتیب جهت واریز درآمد‌های شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افتتاح شده است واریز نمایند، تا از آن طریق به حساب 142 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان تمرکز وجوه درآمد هدفمند‌سازی یارانه‌ها منتقل شود.

همچنین در یکی دیگر از بندهای این بخشنامه آمده است: کلیه دریافتی‌های حاصل اعم از حق انشعاب و فروش داخلی فرآورده‌های یاد شده و سایر کالاها و خدمات تولیدی را از این پس مستقیما به حساب‌های بانکی موضوع بند (1) نزد بانک ملی ایران واریز نمایند، تا از آن طریق به حساب‌های متناظر خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل شده، و با درخواست مشترک مدیرعامل و ذیحساب شرکت ذیربط از اداره کل خزانه، معادل بهای فرآورده، قبل از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها (سهم شرکت) به حساب تمرکز وجوه درآمد شرکت ذیربط نزد خزانه واریز و بقیه (درآمد هدفمند‌سازی یارانه‌ها) نیز به حساب 142 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شود.

در ادامه این بند تاکید شده است: مضافا وجوه واریزی به حساب تمرکز وجوه درآمد شرکت نزد خزانه با درخواست ذیحسابی مربوط با ساز و کاری که با آن وزارت تفاهم می‌‌شود، بلافاصله به طور علی‌الحساب به حساب پرداخت شرکت واریز می‌گردد، و پس از مشخص شدن قیمت واقعی فرآورده‌ها، طبق برآوردهای صورت گرفته و تائید مراجع ذیصلاح، تسویه حساب‌ نهایی با شرکت به عمل خواهد آمد.

حسینی همچنین در این بخشنامه تاکید کرده است: نسبت به انسداد هرگونه حساب‌ فرعی و یا واسط شرکت‌های مزبور اقدام و گردش وجوه شرکت‌های یاد شده (اعم از دریافت و پرداخت) به حسابهای معرفی شده خزانه‌داری کل منحصر شود.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی


 


توزیع گسترده لوح فشرده "فتنه سبز اموی "


همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، لوح فشرده "فتنه سبز اموی " در سطحی گسترده در هیئت‌های مذهبی توزیع شد.


این CD مستند که به همت دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر تهیه شده، در ایام محرم و در تیراژی وسیع از سوی هفته‌نامه 9 دی تکثیر و در هیئت‌های مذهبی توزیع شد.


در این لوح فشرده که با هدف افشای ماهیت، اهداف و فعالیت‌ها و برنامه‌های فتنه‌گران به منظور بصیرت‌افزایی آحاد مردم تهیه شده، اقدامات هتاکانه حرمت‌شکنان عاشورای 88 تهران مورد بازبینی قرار گرفته و ضمن مقایسه مواضع مسعود رجوی (سرکرده گروهک نفاق) با موسوی و کروبی (سران فتنه بعد از انتخابات دهم)، حادثه تاریخی 9 دی سال قبل و مواضع رهبر معظم انقلاب در این خصوص مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی


آماده‌باش کامل وزارت بازرگانی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها

 یک منبع آگاه در وزارت بازرگانی از آماده باش کامل این وزارتخانه برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها بدون کمترین اخلال در قیمت‌ها و مقابله با هرگونه افزایش غیرقانونی قیمتها خبر داد.






از آماده باش کامل وزارت بازرگانی برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت: در تعطیلات هفته گذشته و از صبح امروز وزراتخانه در آماده باش کامل قرار دارد.
وی افزود: معاونین و مدیران ستادی وزارت بازرگانی در روزهای اخیر در جلسات هماهنگی برای اجرای هر چه بهتر این طرح حضور دارند.


این مقام آگاه از اجرای احتمالی این قانون در هفته جاری خبر داد.


این طرح در حالی وارد مرحله عملیاتی خود می شود که در آخرین گزارش خرده فروشی کالاهای اساسی در تهران که بانک مرکزی منتشر کرد هیچ افزایش قیمت جدی در کالاها دیده نمی شود.


بنابراین گزارش روز گذشته وزیر بازرگانی از آمادگی حوزه‌های ستادی، استانی، شهرستانی، اتحادیه‌ها و اصناف برای ورود به مرحله اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود و گفته بود: وزارت بازرگانی با رویکردهایی همچون مداخله حداقلی در بازار، در اولویت قرار دادن نظارت بر بازرسی، استفاده حداکثری و بهره‌گیری کامل از توان تشکل‌ها و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکل‌گیری انحصارات در بازار، اقدامات پشتیبانی خود را در اجرای موفق هدفمندی یارانه ها انجام می دهد.


وی همچنین ذخیره‌سازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز، امضای تفاهم‌نامه با اتحادیه‌های صنفی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تدوین بسته‌های حمایتی شامل بسته‌های مدیریت بازار، تامین و توزیع، بازرسی و نظارت، بسته حمایتی واحدهای صنفی، آرد و نان و توسعه تولید نان صنعتی و همچنین راه‌اندازی ستاد بازرگانی هدفمندی یارانه‌ها را از جمله تدابیر وزارت بازرگانی برای ورود به مرحله جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها برشمرد.


وزیر بازرگانی با بیان اینکه بخش خصوصی در توافقات مختلف خود با وزارت بازرگانی این قول را داده که تا پایان سال قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، گفت: در این توافق مقرر شد که اتحادیه‌های صنفی و کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در صورت مشاهده کمبودهای احتمالی آن را بلافاصله به وزارت بازرگانی اطلاع دهند تا از محل ذخیره کالاهای اساسی تامین شود.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی

معاون وزیر راه و ترابری در گفت‌و‌گو با فارس:

نرخ و کیفیت حمل و نقل جاده‌ای با هدفمندی یارانه‌ها تغییر نخواهد کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: تلاش می‌کنیم پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ‌کوچکترین خللی در نرخ جابه‌جایی کالا و مسافر ایجاد نشود و کیفیت ارایه خدمات حمل بار و مسافر با توجه به افزایش هزینه سوخت کاهش پیدا نکند.





‌شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید بر اینکه حرکت به سمت الگوی مصرف بهینه، درست و منطقی جزو الزامات اقتصادی در کشور است، اظهار داشت: مصرف انرژی باید هدفمند شود زیرا بالاخره این نعمت خدادادی یک روز به اتمام می‌رسد و اگر این انرژی به درستی مصرف نشود، قطعاً در آینده نزدیک دچار مشکل می‌شویم.
به گفته وی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی دو ماه اخیر جلساتی را با مدیران کل حمل و نقل و پایانه‌های کشور برای حمل و نقل برون شهری برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، برگزار کرده است.
افندی‌زاده افزود: ایجاد هماهنگی‌ها پس‌ از اجرای این قانون و تلاش برای اجرای کامل و بدون مانع هدفمندی یارانه‌ها در راستای ایجاد شرایط مناسب برای مردم و خدمات بهینه به آنها، از مواردی بود که در جلسات مذکور بررسی شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از مسافری و باری غیردولتی است، توضیح داد: سازمان راهداری از تمامی هیئت مدیره کانون‌ها و انجمن‌های حمل و نقلی دعوت به عمل آورد و طی مذاکرات تخصصی، همگی به این باور رسیدند که باید با تمام وجود به اجرای این قانون اهتمام ورزند.
افندی‌زاده ادامه داد: تلاش می‌کنیم پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ‌کوچکترین خللی در نرخ جابجایی کالا و مسافر جاده‌ای ایجاد نشود؛ کیفیت ارایه خدمات حمل بار و مسافر با توجه به افزایش هزینه سوخت کاهش پیدا نکند و بر قیمت‌های حمل، کنترل و نظارت کافی صورت گیرد.
افندی زاده ادامه داد: پرداخت 50 درصدی حق بیمه رانندگان، شارژ 400 هزار تا یک میلیون تومانی کارت سوخت و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر عدم افزایش غیر منطقی قیمت کالاهایی نظیر لاستیک و روغن که در ارتباط با ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است، جزو موارد حمایت اصلی دولت از رانندگان محسوب می‌شود
معاون وزیر راه و ترابری با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم درآمد‌های حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش حمل و نقل برون‌شهری تزریق شود، تصریح کرد: نوسازی ناوگان، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش تولید آلایند‌های مختلف زیست‌محیطی و از این قبیل، جزو اولویت‌های هزینه کردن درآمد‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.


* شرکت‌های تعاونی توانمند در ارائه خدمات بهینه موفق‌تر هستند


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده‌ای،‌ حمل و نقل غیردولتی است و به همین دلیل سامان‌دهی این بخش به تدریج صورت می‌گیرد، اضافه کرد: هم‌اکنون در شرکت‌های تعاونی مسافری توانمند، معطلی مسافر در پایانه، تاخیر در مبداء و مقصد و سوار کردن مسافر بین راه جزو مواردی است که بسیار کم مشاهده می‌شود.
افندی‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی مسافر‌بری رتبه‌بندی می شوند و بر حسب میزان خدمات هر شرکت رتبه‌ای به دست می‌آور‌د، تصریح کرد: طبیعتاً در شرکت‌های تعاونی کوچک‌تر و کمتر توسعه یافته، ارایه خدمات کمتر است. ‌
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 17 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور فعال است که سامان دهی ارایه خدمات آنها به زمان کافی نیازمند است.


* اختصاص 200 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی ماشن‌آلات راهداری


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سازمان راهداری هر سال حدود 50 میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات راهداری اختصاص می‌دهد، توضیح داد: ادارات کل استان‌ها نیز جمعأ مبلغ 50 میلیارد تومان به این امر اختصاص می‌دهند و در کل هر سال مبلغ 100 میلیارد تومان برای خرید، تجهیز، نوسازی و بازسای ماشین‌آلات راهداری اختصاص می‌یابد.
افندی‌زاده با بیان اینکه در سال جاری با کمک و همکاری معاونت روستایی، حدود 100 میلیارد تومان در زمینه خرید، بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات راهداری وزارت راه اختصاص یافت، ادامه داد: انتظار می‌رود ادرات کل استان‌ها نیز مبلغ 100 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهند تا در سال جاری جمعأ مبلغ 200 میلیارد تومان برای خرید، نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات راهداری اختصاص یابد.
‌وی خاطرنشان کرد: مبلغ 200 میلیارد تومان مذکور، مربوط به سال مالی جاری است که تا پایان تیرماه سال بعد قابل هزینه شدن است.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود‌ ماشین‌آلات راهداری در مورد گریدر، لدر و برف روب‌ها جبران شده است، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم در طرح زمستانه راهداری که از هم‌اکنون آغاز شده است، ارائه خدمات به خودروها و رانندگان، به بهترین وجه صورت گیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: عملکرد چند سال گذشته سازمان راهداری در زمینه ارائه خدمات راهداری به مسافران و رانندگان، نشان می‌دهد که مردم رضایت‌ نسبی از ارایه خدمات زمستانی راهدار‌ها داشته‌اند که امید است با تقویت توان اجرایی و نیروی انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات، امسال خدمات مناسب و مطلوب‌تری ارائه شود.
افندی‌زاده افزود: تقویت کامل اکیپ‌های راهداری در طول سال به منظور آمادگی لازم درجهت حفظ و نگهداری از راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی کشور، جزو الزامات است تا همواره زمینه سفرهای ایمن و راحت برای مسافران فراهم شود.
وی اظهار داشت: در طرح راهداری زمستانی امسال، تعداد 1100 اکیپ مجهز شامل 11 هزار و 271 نفر نیروی مجرب با هفت هزار و 317 عدد انواع ماشین‌آلات در 605 راهدارخانه ثابت و سیار در 157 هزار و 815 کیلومتر راه تحت پوشش و همچنین گردنه‌های صعب‌العبور مستقر می‌شوند.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به ویژگی‌های اکیپ‌های راهداری در سال جاری در زمینه استفاده از انواع ماشین‌آلات نوین و افزایش گشت‌های راهداری مجهز به دستگاه‌های GPS، تصریح کرد: تعامل برقرار شده میان دستگاه‌های ذی‌ربط در طرح‌های مختلف ترافیکی و خدمات‌رسانی به استفاده‌کنندگان از راه در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌جاری بسیار مناسب است و اوج‌گیری این تعاملات برای ارایه خدمات بهتر به مردم الزامی است.


* مناقصه استقرار دستگاه‌های هواشناسی در 55 گردنه برف‌خیز


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تجهیز 55 گردنه برف‌خیز و مناطق سردسیر ‌کشور به سیستم‌های هوشمند هواشناسی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: استفاده از این دستگاه‌ها کمک شایانی در جهت انجام عملیات راهداری از نظر اعلام وضعیت آب و هوایی منطقه است.
افندی‌زاده ادامه داد: طرح استقرار دستگاه‌های هواشناسی در 55 گردنه برف‌خیز طی مناقصه‌ای انجام شد و این گردنه‌ها ظرف دو الی سه سال آینده به دستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای تجهیز می‌شود که میزان رطوبت میزان یخ‌زدگی و از این قبیل، توسط دستگاه‌های مذکور به مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری اعلام می‌شود بدین ترتیب که اطلاعات این سیستم‌های هوشمند هواشناسی به سازمان هواشناسی و مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال می‌شود که از این طریق در اختیار ادارات کل راه و ترابری قرار می‌گیرد.


* ارائه آنلاین اطلاعات توسط 100 دستگاه تردد شمار جاده‌ای


رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد نصب تردد شمارها و دوربین‌های ثبت در جاده‌های اصلی کشور، تصریح کرد: در سال جاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهنمایی و رانندگی هر کدام سه محور اصلی را برای نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در نظر گرفته‌اند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون منتظر عملیاتی شدن قانون جرایم رانندگی هستیم؛ این قانون زمانی که به تصویب رسید و ابلاغ شد، از طریق بازگشت پول جرایم که 60 درصد آن به وزارت راه و ترابری اختصاص می‌یابد، تلاش می‌کنیم به صورت خرید تمامی محورهای ا‌صلی به دوربین‌های ثبت تخلفات مجهز شود.
افندی‌زاده اضافه کرد: کنترل دوربین‌های ثبت تخلفات از نظر زیرساختی، توسط سازمان راهداری انجام می‌‌شود اما بهره‌برداری آن از طریق پلیس انجام خواهد گرفت که نظارت بر ‌جرایم به طور کامل صورت گیرد.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه حدود‍‌ 300 تردد شمار در سطح جاده‌های کشور فعال است، اظهار داشت: در سال جاری تلاش می‌کنیم از این 300 دستگاه، 100 دستگاه به صورت آن‌لاین یا بر‌خط باشد بدین ترتیب که پس از ثبت اطلاعات بلافاصله در مرکز مدیریت راه‌ها، میزان تردد در سطح جاده‌ها محاسبه و نوع و تعداد وسایل نقلیه و درصد ترافیک از این طریق مشخص شود.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی

50 لیترسهیه بنزین خودروهای شخصی


 رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت خبر داد، سهمیه بنزین خودروهای شخصی در دیماه 50 لیتر تعیین شده است که در مقایسه با ماههای گذشته 10 لیتر کاهش یافته است.


به گزارش فارس، محمد رویانیان دقایقی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سهمیه علی الحساب و حمایتی دولت در دیماه برای انواع خودروها 15 درصد کاهش خواهد یافت و قیمت بنزین سهمیه ای در دیماه همان 100 تومان خواهد بود.


به گفته وی، سهمیه تاکسی ها و آژانس های دو گانه سوز در دیماه تغییری نمی کند.


رویانیان با اعلام اینکه مجموع بنزین سهمیه ای در ماههای گذشته 45 میلیون لیتر بوده است، افزود: این رقم در دیماه به 39 میلیون لیتر کاهش یافته است.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی
   1   2   3   4   5   >>   >