سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین منجی

برنامه ی راز؛ سربازانی بدون مقر فرماندهی!


حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری و غفلت مسئولان فرهنگی نشان داد آنچه درباره خطر حمله نرم دشمن به مواضع جبهه انقلاب گوشزد می شد واقعیتی اثر گذار بوده است و چنان شد که بحث جنگ نرم یکی از مهم ترین مباحث مراکز فرهنگی و مدیریتی و دانشگاهی کشور شد. در اولین قدم برای تداعی ویژگی های جنگ نرم همه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به سراغ شبیه سازی آن با جنگ سخت می رفتند از نوع سلاح گرفته تا دشمن و چیزهای دیگر و این کاری بود که می بایست از مدتها قبل به آن فکر می شد.


در این بین همواره رسانه به عنوان مهم ترین سلاح یا توپخانه در این نبرد مطرح می شود چیزی که به شدت از طرف دشمنان برای مقابله با اسلام مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین کارگردانان، هنرمندان، مستندسازان و خبرنگاران در این بین بیشترین نقش را ایفا می کنند. برپایی مناظره های سیاسی در برنامه هایی چون "روبه فردا"، "دیروز امروز فردا" و ساخت مستند "شاخص" از جمله برنامه هایی بود که در عرصه جبهه رسانه ای انقلاب تاثیر گذار بوده است.


اما به نظر می رسید جای یک برنامه در میان برنامه های رسانه ای جبهه فرهنگی انقلاب خالی است؛ برنامه ای که با معرفی چهره ها و دست اندرکاران فرهنگی، قله های جبهه انقلاب اسلامی را معرفی کند. در طول این مدت همواره این تصور وجود داشت که جبهه ی خودی کاملا در انزوا و انفعال قرار گرفته و تازه به دنبال بوجود آمدن و آموزش سربازان است و لذا ناامیدی در بین فعالین فرهنگی علی الخصوص جوانان ایجاد شده و نتیجه را شکست خورده تصور می کردند.


اما در این شب های ماه مبارک رمضان برنامه ی "راز" نشان داد که سپاه اسلام و در راس آن ایران نیز فعال است و حتی در بعضی مواقع پاتک هایی کوبنده را انجام داده است. حضور برخی شخصیت ها، هنرمندان، مستندسازان، فیلم سازان و نویسندگان در این برنامه وجه دیگری از پتانسیل های فرهنگی انقلاب اسلامی را نمایان ساخت تا جایی که در بعضی موارد برای اولین بار نمایش بعضی افراد و آثار توجه و حیرت بینندگان آن را در پی داشت.


ارسال پیامک های فراوان و کش دار شدن بعضی قسمتها و اجرای نادر طالب زاده حاکی از آن بود که جای خالی یک نود فرهنگی در میان برنامه های سیما پر شده است. ولی همین برنامه بزرگترین خلا موجود در عرصه جبهه فرهنگی انقلاب را نیز به خوبی نشان داد و آن عدم وجود مقر فرماندهی و یا ستاد مشترک در میان فعالان فرهنگی است.


در شبیه سازی این شرایط با دوران دفاع مقدس روزهای اول جنگ به ذهن انسان خطور می کند، روزهایی که مردم در قالب گروه های چریکی و بدون ساماندهی به مبارزه می پرداختند اما به علت کمی تعداد و عدم وجود برنامه نتیجه ای نمی گرفتند و بعد از مدتی شاهد سقوط تک تک شهرها از جمله خرمشهر بودیم.


در این برنامه هرشب شاهد حضورکارشناسان، کارگردانان و مستندسازانی بودیم که در نوبه ی خود کارهای عظیمی را انجام داده بودند اما هر کدام جدا و بدون اطلاع از یکدیگر و یا حتی عدم شناخت یکدیگر فعالیت می کردند. اینجاست که باید با ایجاد مرکزی برای هماهنگی این افراد و خط دهی به موضوعات مورد بحث زمینه را برای حضور جدی در جبهه های سایبری فراهم آوریم تا بتوانیم با موج سازی در فضای مجازی حقایق را برای مردم جهان مطرح کنیم. این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشیم که مهم ترین ویژگی رزمندگان دوران دفاع مقدس ایمان و ولایت پذیری شان بود که بر هر سلاح دشمن غالب بود.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی