سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین منجی

 

خبر های مربوط به سکینه آشتیانی آمریکایی (ترزا لویس) 5


چرا اعدام جنایتکار در آمریکا، اجرای حکم است اما در ایران نقض حقوق بشر


چرا اعدام جنایتکار در آمریکا، اجرای حکم است اما در ایران نقض حقوق بشر

 

حقوق بشر > ایران  - این روزها خبرهای منتشر شده درباره یک زن آمریکایی که دچار نارسایی ذهنی است و به اعدام محکوم شده ، سروصدای زیادی به پا کرده است ومنتقدان این حکم را خلاف کنوانسیون های بین المللی می دانند. دراین رابطه، دکتر سید محمدحسینی ، دانشیار دانشکده حقوق ورئیس موسسه جرم شناسی دانشگاه تهران به سوالات خبرنگار ستاد حقوق بشر پاسخ گفته است. از نظر حقوقی اعدام یک زن با نارسایی ذهنی درجوامع بین المللی چه حکمی دارد؟

 

ببینید اگر نارسایی ذهنی این زن امریکایی به اثبات رسیده باشد، از لحاظ حقوقی درهمه جای عالم ، جنون واختلالات ذهنی به نحوی که موجب اختلال در اراده شخص باشد، مانع توجه مسئولیت کیفری به شخص مبتلا می باشد واین عدم مسئولیت امروزه درتمام نظام های کیفری کشورهای مختلف جهان شناخته شده است ، درآمریکا نیز مانند سایر کشورها برخورد با چنین فردی به همان شکل است وموجب عدم مسئولیت کیفری است ، گرچه غربی ها بسیار دیرتر به فکر افتادند که نارسایی ذهنی را موجب عدم مسئولیت کیفری تلقی کنند ، اما در حال حاضر عقب ماندگی ذهنی شامل عدم مسئولیت کیفری درهمه جای دنیا است. دراین راستا ، باید درهر پرونده کیفری به صورت کارشناسانه جنون یا اختلال ذهنی سالب اراده ثابت واحراز شود.

 

چرا زمانی که زنی با شرایط یکسان با زن آمریکایی درایران محکوم به اعدام می شود ، غرب آن را نقض حقوق بشر می داند و در امریکا آن را اجرای حکم تلقی می کند؟ خوب ببینید، دشمن کارش دشمنی کردن است ودر این اعمال خصومت ، مقید به راستگویی نیست .این امری طبیعی است که  دول غربی از این وقایع سوء استفاده تبلیغاتی کند و نظام های نا فرمانبردار را با چماغ نقض حقوق بشر بکوبند. با توجه به مبانی مادی و غیر اخلاقی سیاست استعماری نظام سلطه ، قلب واقعیت ها در تبلیغات آنان علیه جمهوری اسلامی ایران غیر منتظره نیست واز ان جا که امکانات تبلیغاتی وسیعی در اختیار دارند از این امکانات استفاده وبهره برداری نموده ومثلا در این مورد ، اعدام احتمالی متهم ایرانی را فقط به رفتار جنسی او مرتبط اعلام می کنند و مشارکت او درقتل شوهر را دروغ اعلام می کنند تا به مخاطبان تحت سانسور خود القاء کنند که در جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب یک نوع رفتار خصوصی، مردم را اعدام می کنند.

با توجه به کنوانسیون های بین المللی، رفتار دول غربی با ایران، نشان دهنده استاندارد دوگانه است ، چه اقدامی می توان درراستای خنثی کردن وجلوگیری از این رفتارها انجام داد؟ ما یک اصل اعتقادی دینی واخلاقی داریم که دربیت معروف شیخ اجل "سعدی "متجلی ومعروف است :



بنی آدم اعضای یک پیکرند       که در افرینش زیک گوهرند

در این راستا، دولت وملت جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارند که هر اقدام احتمالا موثری را در جهت نجات جان یک بذهکارمسلوب الاراده درزمان ارتکاب جرم ، که برخلاف موازین عقلی ، دینی واخلاقی درشرف اعدام قرار دارد، به عمل آورند. لازم است ، اضافه کنم که ارتکاب جنایات روزانه وفراگیر فراتراز اعداد وارقام دول غربی در این جا وآن جای دنیا ، نباید این توهم را به وجود اورد که در مقابل آن همه جنایات کلان اعدام یک فرد غیرمسئول ، دارای چنان اهمیتی نیست که اقدامی را ایجاب نماید. چرا که به ما آموخته اند هرکس نفس واحده ای را احیا کند، چونان است که همه مردم را زنده کرده است.


 


 



خبر های مربوط به سکینه آشتیانی آمریکایی (ترزا لویس) 6


از ترزا لوئیس در آمریکا تا سکینه آ.


 


از ترزا لوئیس در آمریکا تا سکینه آ. در ایران

در ایران از ترزا لوئیس در آمریکا تا سکینه آ. در ایران


موضوع اعدام یک زن آمریکایی به خاطر مباشرت در قتل همسرش در حالی با سکوت محافل خبری مواجه شده که همین رسانه ها موضوع مشابهی را در ایران مورد حملات تبلیغاتی خود قرار داده اند. اعتراضات و حملات رسانه های غربی به ایران درمورد پرونده سکینه محمدی آشتیانی در حالی است که وی در سلامت کامل عقل اقدام به مباشرت در قتل همسرش کرده و با مردان اجنبی نیز رابطه نامشروع داشته است. حال آنکه در مورد مشابهی که در آمریکا منجر به صدور حکم اعدام برای ترزا لوئیس شد، فرد مباشر، حتی از سلامت عقل نیز برخوردار نبوده است.


به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز اعدام ترزا لوئیس که به گفته قاضی پرونده ضریب هوشی او تنها دو نمره بالاتر از ضریب هوشی استاندارد برای دادگاه بوده قابل بحث است. چنین اعدامی در آمریکا که یک زن ناقص العقل را به دلیل مباشرت در قتل اعدام کنند و عامل قتل را به حبس ابد محکوم کنند نمونه دیگری از استاندارد دوگانه در رفتار رسانه های غربی با کشورهای جهان است. این موضوع در حالی از سوی آنها پذیرفته می شود که موضوع پرونده خانم سکینه آ. مدتی است سوژه اصلی آنها شده و آن را مصداق نقض حقوق بشر در ایران خوانده اند.


برهمین اساس واحدمرکزی خبر در گزارشی با اشاره به این استاندارد دوگانه می نویسد: حقوقدانان اعدام این زن را به علت مشکلات ذهنی اش مغایر با قانون می دانند. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد ، ترزا لوئیس زن 41 ساله امریکایی که به مرگ محکوم شده بود بامداد روز جمعه بیست و چهارم سپتامبر با تزریق سم مرگبار اعدام شد. مقامات محلی در ویرجینیا با تایید اعدام این زن امریکایی گفتند : ترزا لوئیس ساعت یک و 37 دقیقه بامداد روز جمعه به وقت گرینویچ در زندان گرینز ویل در ایالت ویرجینیا با تزریق سم مرگبار اعدام شد.


سکینه آشتیانی کیست؟ سکینه آشتیانی مجرمی است که هم اکنون در زندان تبریز است . سکینه آشتیانی بر اساس اعترافات خودش در سال 84 با هم دستی پسر عمه شوهرش؛ همسرش را به طرز فجیعی به قتل می رساند . این زن به جرم مشارکت در قتل و زنای محصنه است و به مجازات مشخص شده در قوانین محکوم شده است . شریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی درباره این پرونده می گوید : سکینه آ. که از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار است با مردی رابطه برقرار کرده و با طراحی از قبل صحنه قتل ؛ منزل را خلوت و آماده قتل کرده بودند و سکینه آ با آمپول بیهوشی شوهرش را بی هوش کرده و با چسباندن سیم برق به گردن مقتول، او را به قتل رسانده است. ترزا لوئیس کیست ؟


این زن در سال 2002، دو مرد بنامهای ماتیو شالنبرگر و رودنی فولر را برای کشتن همسر و ناپسری خود اجیر می‌کند تا بتواند به 350 هزار دلار حق بیمه عمر دست یابد . چارلز استرائوس، قاضی دادگاه ویرجینیا ، 2 عامل تیراندازی به مقتول را به حبس ابد و لوئیس چهل ساله را به اعدام محکوم کرد که این حکم روز جمعه به اجرا در آمد.


تجدیدنظرخواهی لوئیس در دادگاه استیناف با شکست مواجه شد و وی روز 23 سپتامبر اعدام شد . ترزا در حالی اعدام شد که وکیل او می گوید ترزا بعد از محاکمه 2 بار تست هوش داده و در هر دو آزمون در دسته "کارآیی مرزی ذهنی" قرار گرفته است . به گزارش هافینگتون پست، کارشناسان روان‌شناسی فورنسیک اعلام کرده اند ترزا لوئیس "اختلال شخصیت وابسته" دارد و به همین دلیل حتی قادر نیست به تنهایی از پس وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید.


وکیل ترزا می گوید: ماتیو شالنبرگر یکی از همدستان ترزا در سال 2003 به یکی از هم‌زندانی‌های خود نوشت، به اندازه سرمایه راه‌اندازی تجارت مواد مخدر در شهر نیویورک ، از لوئیس سوء استفاده کرده است . شالنبرگر سه سال بعد در زندان خودکشی کرد و تیم دفاع از لوئیس از بکارگیری این نامه به عنوان مدرک بازماندند. جمیز روکپ وکیل مدافع لوئیس در مصاحبه با هافینگتون پست افزود «به دلیل نقص در سیستم قضایی آمریکا ما شمار زیادی از افراد را مشاهده می‌کنیم که به اعدام محکوم شده‌اند . » دادگاه‌های آمریکا در سال 2008، 37 مجرم را به اعدام محکوم کردند شمار اعدامی های آمریکا در سال 2009 به 52 مورد افزایش یافت.


 


 



خبر های مربوط به سکینه آشتیانی آمریکایی (ترزا لویس) 7 


؟


اعدام یک عقب مانده ذهنی در آمریکا نشان دهنده چیست؟

اعدام یک عقب مانده ذهنی در آمریکا نشان دهنده چیست؟


وکیل مدافع "ترزا لویس" زن عقب مانده آمریکایی محکوم به اعدام که دیشب با تزریق مواد سمی مرگبار اعدام شد در بیانیه‌ای سیستم قضایی آمریکا را به باد انتقاد گرفت. "جمیز روکپ" وکیل ترزا لویس زن آمریکایی محکوم به اعدام با ارسال بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را خبرگزاری فارس دریافت کرده، نوشت: دیشب ماشین مرگ در ویرجینیا به زندگی ترزا لویس خاتمه داد. مرگ او برای خانواده، دوستان و هزاران نفر از حامیان وی در سراسر دنیا واقعه‌ای تاسف‌بار بود. وکیل ترزا در بیانیه خود با انتقاد شدید از سیستم قضایی آمریکا تاکید کرد: امیدوارم مرگ ترزا باعث شود سیستم قضایی ویران آمریکا که اجازه ارتکاب بزرگترین اشتباه یعنی تحقق بی‌عدالتی را می‌دهد، اصلاح شود.


"ترزا لویس" زن آمریکایی 41ساله محکوم به اعدام، ساعت 9 دیشب به وقت ایالت ویرجینیا (5 صبح به وقت تهران) در زندان شهر "جارات " ایالت ویرجینیا با ترزیق مواد سمی اعدام شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات محلی در ویرجینیا با تایید اعدام این زن آمریکایی گزارش داد که تعدای از مردم ایالت ویرجینیا در اعتراض به رای دادگاه در مقابل محل اعدام ترزا تجمع کردند.


اتهام ترزا لویس اجیر کردن دو مرد برای قتل همسر و پسر خوانده‌اش بود. قاضی دادگاه ترزا را با نارسایی ذهنی، "مغز متفکر" قتل‌ها معرفی کرده بود. این در حالی بود که این زن در چندین تست هوش در مرز "عقب مانده‌ذهنی " قرار گرفت. گفته می‌شود که ترزا در زمان قتل‌ها از نارسایی‌ و اختلالات روانی دیگری رنج می‌برد که حکم اعدامش را زیر سؤال می‌برد. اعدام این زن با موجی از مخالفت‌های گسترده جهانی و فعالان حقوق بشر همراه بوده است.


 


 



خبر های مربوط به سکینه آشتیانی آمریکایی (ترزا لویس) 8


زندگی ترزا عقب مانده ذهنی با تزریق مرگبار خاتمه یافت.


اعدام حقوق بشر ترزا لویس، شهروند 41ساله آمریکایی که از نارسایی ذهنی رنج می‌برد به رغم اعتراض‌های گسترده جهانی سرانجام پس از گذشت هفت سال در زندان با تزریق مواد سمی مرگبار اعدام شد تا واهی بودن ادعای حقوق بشر آمریکا برهمگان آشکار گردد.


آمریکا که همواره خود را مدعی حقوق بشر معرفی و با این ادعا در امور سایر کشورها دخالت می‌کند در عرصه داخلی نه تنها به این ادعا پایبند نمی‌باشد بلکه با نادیده گرفتن تمام قوانین کشتار انسان‌های بی‌گناه را اجرا می‌سازد چنانکه "ترزا لویس" زن آمریکایی 41 ساله محکوم به اعدام، در زندان شهر "جارات" ایالت ویرجینیا با تزریق مواد سمی اعدام شد. تعدادی از مردم ایالت ویرجینیا در اعتراض به رای دادگاه در مقابل محل اعدام ترزا تجمع کردند. اتهام ترزا لویس اجیر کردن دو مرد برای قتل همسر و پسر خوانده‌اش بود.


قاضی دادگاه ترزا را با نارسایی ذهنی، "مغز متفکر" قتل‌ها معرفی کرده بود. این در حالی بود که این زن در چندین تست هوش در مرز "عقب مانده‌ذهنی " قرار گرفت. اعدام این زن با موجی از مخالفت‌های گسترده جهانی و فعالان حقوق بشر همراه بوده است. شبکه تلویزیونی یورونیوز در خبری فوری از اعدام ترزا لوئیز زن آمریکایی محکوم شده به مرگ خبر داد. حقوقدانان اعدام این زن را به علت مشکلات ذهنی اش مغایر با قانون می دانند.این زن در سال 2002، دو مرد بنامهای ماتیو شالنبرگر و رودنی فولر را برای کشتن همسر و ناپسری خود اجیر می‌کند تا بتواند به 350 هزار دلار حق بیمه عمر دست یابد.


چارلز استرائوس، قاضی دادگاه ویرجینیا ، 2 عامل تیراندازی به مقتول را به حبس ابد و لوئیس چهل ساله را به اعدام محکوم کرده است.تجدیدنظرخواهی لوئیس در دادگاه استیناف با شکست مواجه شد و وی دیروز اعدام شد . به گزارش هافینگتون پست، کارشناسان روان‌شناسی فورنسیک اعلام کرده اند ترزا لوئیس "اختلال شخصیت وابسته" دارد و به همین دلیل حتی قادر نیست به تنهایی از پس وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید.


این اعدام در حالی صورت گرفته که آمریکا همواره ادعای حمایت از حقوق بشر بویژه زنان را سر داده و با این ادعا در امور بسیاری از کشورها دخالت می‌کند. به رغم سانسورهای خبری صورت گرفته از سوی دستگاههای سیاسی و قضایی آمریکا برای سرپوش نهادن بر وضعیت ناگوار حقوق بشر در این کشور نهادهای حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت بغرنج حقوق بشر در آمریکا بویژه در مورد زنان هشدار داده‌اند. اعدام افرادی مانند ترزا که دارای اختلالات روانی‌باشند در آمریکا امر جدیدی نمی باشد چنانکه نهادهای حقوق بشر از اعدام بیش از 40 زن با شرایط ترزا خبر داده‌اند. اسناد نشان می‌دهد که هم اکنون بیش از 53 زن در آمریکا در آستانه اعدام قرار دارند.


آمریکایی که خود را مهد دموکراسی و آزادی و مجری حقوق بشر می‌نامد با داشتن بیش از 5/2 میلیون زندانی بزرگترین زندان جهان را تشکیل می‌دهد. نهادهای حقوق بشر در مورد زندان‌های آمریکا گزارش‌های اسفناکی را منتشر کرده‌اند. بخش عمده‌ای از زندانیان آمریکا را رنگین پوستان و اقلیت‌های دینی تشکیل می‌دهند که جرم بسیاری از آنها رنگ پوست و دین آنها می‌باشد. در میان زندانیان افرادی قرار دارند که پس از گذران بیش از 10 الی 20 سال محکومیت بدون آنکه جرم آنها اثبات شده با آزاد شده‌اند. شکنجه و استفاده از شیوه‌های غیر انسانی نظیر استفاده از شیوه غرق مصنوعی برای اعتراف گیری ، اعمال خشونت و اقدامات تبعیض آمیز از سوی زندانبانان و.. حقایق جاری بر زندان‌های آمریکا است. شیوه‌های اعدام در آمریکا اعتراض‌های گسترده جهانی را به همراه داشته است. در اعدامی جنایت کارانه فرد اعدامی یک ماده بیهوش کننده، یک ماده فلج کننده عضلات و یک ماده متوقف کننده فعالیت قلب تزریق می شود.


یک متخصص بیهوشی می گوید با روش جدید محکوم بعد از 15 دقیقه می‌میرد.در 36 ایالت امریکا اعدام به روش تزریقی و در 35 ایالت از این ایالت ها به روش تزریق سه ماده انجام می‌شود. اقدامات ضد بشری آمریکا در قبال زندانیان صرفا شامل داخل آمریکا نمی‌شود بلکه در بسیاری از کشورهای تحت حاکمیت خود این اقدام را اجرا می‌سازد که نمونه بارز آن را در زندان گوانتانامو و زندان‌های مخفی این کشور در سایر نقاط جهان می‌توان مشاهده کرد.


 





ارسال شده در توسط منتظر منجی