سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین منجی


معاون وزیر راه و ترابری در گفت‌و‌گو با فارس:

نرخ و کیفیت حمل و نقل جاده‌ای با هدفمندی یارانه‌ها تغییر نخواهد کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: تلاش می‌کنیم پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ‌کوچکترین خللی در نرخ جابه‌جایی کالا و مسافر ایجاد نشود و کیفیت ارایه خدمات حمل بار و مسافر با توجه به افزایش هزینه سوخت کاهش پیدا نکند.





‌شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید بر اینکه حرکت به سمت الگوی مصرف بهینه، درست و منطقی جزو الزامات اقتصادی در کشور است، اظهار داشت: مصرف انرژی باید هدفمند شود زیرا بالاخره این نعمت خدادادی یک روز به اتمام می‌رسد و اگر این انرژی به درستی مصرف نشود، قطعاً در آینده نزدیک دچار مشکل می‌شویم.
به گفته وی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی دو ماه اخیر جلساتی را با مدیران کل حمل و نقل و پایانه‌های کشور برای حمل و نقل برون شهری برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، برگزار کرده است.
افندی‌زاده افزود: ایجاد هماهنگی‌ها پس‌ از اجرای این قانون و تلاش برای اجرای کامل و بدون مانع هدفمندی یارانه‌ها در راستای ایجاد شرایط مناسب برای مردم و خدمات بهینه به آنها، از مواردی بود که در جلسات مذکور بررسی شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از مسافری و باری غیردولتی است، توضیح داد: سازمان راهداری از تمامی هیئت مدیره کانون‌ها و انجمن‌های حمل و نقلی دعوت به عمل آورد و طی مذاکرات تخصصی، همگی به این باور رسیدند که باید با تمام وجود به اجرای این قانون اهتمام ورزند.
افندی‌زاده ادامه داد: تلاش می‌کنیم پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ‌کوچکترین خللی در نرخ جابجایی کالا و مسافر جاده‌ای ایجاد نشود؛ کیفیت ارایه خدمات حمل بار و مسافر با توجه به افزایش هزینه سوخت کاهش پیدا نکند و بر قیمت‌های حمل، کنترل و نظارت کافی صورت گیرد.
افندی زاده ادامه داد: پرداخت 50 درصدی حق بیمه رانندگان، شارژ 400 هزار تا یک میلیون تومانی کارت سوخت و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر عدم افزایش غیر منطقی قیمت کالاهایی نظیر لاستیک و روغن که در ارتباط با ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است، جزو موارد حمایت اصلی دولت از رانندگان محسوب می‌شود
معاون وزیر راه و ترابری با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم درآمد‌های حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش حمل و نقل برون‌شهری تزریق شود، تصریح کرد: نوسازی ناوگان، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش تولید آلایند‌های مختلف زیست‌محیطی و از این قبیل، جزو اولویت‌های هزینه کردن درآمد‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.


* شرکت‌های تعاونی توانمند در ارائه خدمات بهینه موفق‌تر هستند


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده‌ای،‌ حمل و نقل غیردولتی است و به همین دلیل سامان‌دهی این بخش به تدریج صورت می‌گیرد، اضافه کرد: هم‌اکنون در شرکت‌های تعاونی مسافری توانمند، معطلی مسافر در پایانه، تاخیر در مبداء و مقصد و سوار کردن مسافر بین راه جزو مواردی است که بسیار کم مشاهده می‌شود.
افندی‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی مسافر‌بری رتبه‌بندی می شوند و بر حسب میزان خدمات هر شرکت رتبه‌ای به دست می‌آور‌د، تصریح کرد: طبیعتاً در شرکت‌های تعاونی کوچک‌تر و کمتر توسعه یافته، ارایه خدمات کمتر است. ‌
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 17 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور فعال است که سامان دهی ارایه خدمات آنها به زمان کافی نیازمند است.


* اختصاص 200 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی ماشن‌آلات راهداری


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سازمان راهداری هر سال حدود 50 میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات راهداری اختصاص می‌دهد، توضیح داد: ادارات کل استان‌ها نیز جمعأ مبلغ 50 میلیارد تومان به این امر اختصاص می‌دهند و در کل هر سال مبلغ 100 میلیارد تومان برای خرید، تجهیز، نوسازی و بازسای ماشین‌آلات راهداری اختصاص می‌یابد.
افندی‌زاده با بیان اینکه در سال جاری با کمک و همکاری معاونت روستایی، حدود 100 میلیارد تومان در زمینه خرید، بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات راهداری وزارت راه اختصاص یافت، ادامه داد: انتظار می‌رود ادرات کل استان‌ها نیز مبلغ 100 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهند تا در سال جاری جمعأ مبلغ 200 میلیارد تومان برای خرید، نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات راهداری اختصاص یابد.
‌وی خاطرنشان کرد: مبلغ 200 میلیارد تومان مذکور، مربوط به سال مالی جاری است که تا پایان تیرماه سال بعد قابل هزینه شدن است.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود‌ ماشین‌آلات راهداری در مورد گریدر، لدر و برف روب‌ها جبران شده است، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم در طرح زمستانه راهداری که از هم‌اکنون آغاز شده است، ارائه خدمات به خودروها و رانندگان، به بهترین وجه صورت گیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: عملکرد چند سال گذشته سازمان راهداری در زمینه ارائه خدمات راهداری به مسافران و رانندگان، نشان می‌دهد که مردم رضایت‌ نسبی از ارایه خدمات زمستانی راهدار‌ها داشته‌اند که امید است با تقویت توان اجرایی و نیروی انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات، امسال خدمات مناسب و مطلوب‌تری ارائه شود.
افندی‌زاده افزود: تقویت کامل اکیپ‌های راهداری در طول سال به منظور آمادگی لازم درجهت حفظ و نگهداری از راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی کشور، جزو الزامات است تا همواره زمینه سفرهای ایمن و راحت برای مسافران فراهم شود.
وی اظهار داشت: در طرح راهداری زمستانی امسال، تعداد 1100 اکیپ مجهز شامل 11 هزار و 271 نفر نیروی مجرب با هفت هزار و 317 عدد انواع ماشین‌آلات در 605 راهدارخانه ثابت و سیار در 157 هزار و 815 کیلومتر راه تحت پوشش و همچنین گردنه‌های صعب‌العبور مستقر می‌شوند.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به ویژگی‌های اکیپ‌های راهداری در سال جاری در زمینه استفاده از انواع ماشین‌آلات نوین و افزایش گشت‌های راهداری مجهز به دستگاه‌های GPS، تصریح کرد: تعامل برقرار شده میان دستگاه‌های ذی‌ربط در طرح‌های مختلف ترافیکی و خدمات‌رسانی به استفاده‌کنندگان از راه در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌جاری بسیار مناسب است و اوج‌گیری این تعاملات برای ارایه خدمات بهتر به مردم الزامی است.


* مناقصه استقرار دستگاه‌های هواشناسی در 55 گردنه برف‌خیز


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تجهیز 55 گردنه برف‌خیز و مناطق سردسیر ‌کشور به سیستم‌های هوشمند هواشناسی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: استفاده از این دستگاه‌ها کمک شایانی در جهت انجام عملیات راهداری از نظر اعلام وضعیت آب و هوایی منطقه است.
افندی‌زاده ادامه داد: طرح استقرار دستگاه‌های هواشناسی در 55 گردنه برف‌خیز طی مناقصه‌ای انجام شد و این گردنه‌ها ظرف دو الی سه سال آینده به دستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای تجهیز می‌شود که میزان رطوبت میزان یخ‌زدگی و از این قبیل، توسط دستگاه‌های مذکور به مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری اعلام می‌شود بدین ترتیب که اطلاعات این سیستم‌های هوشمند هواشناسی به سازمان هواشناسی و مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال می‌شود که از این طریق در اختیار ادارات کل راه و ترابری قرار می‌گیرد.


* ارائه آنلاین اطلاعات توسط 100 دستگاه تردد شمار جاده‌ای


رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد نصب تردد شمارها و دوربین‌های ثبت در جاده‌های اصلی کشور، تصریح کرد: در سال جاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهنمایی و رانندگی هر کدام سه محور اصلی را برای نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در نظر گرفته‌اند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون منتظر عملیاتی شدن قانون جرایم رانندگی هستیم؛ این قانون زمانی که به تصویب رسید و ابلاغ شد، از طریق بازگشت پول جرایم که 60 درصد آن به وزارت راه و ترابری اختصاص می‌یابد، تلاش می‌کنیم به صورت خرید تمامی محورهای ا‌صلی به دوربین‌های ثبت تخلفات مجهز شود.
افندی‌زاده اضافه کرد: کنترل دوربین‌های ثبت تخلفات از نظر زیرساختی، توسط سازمان راهداری انجام می‌‌شود اما بهره‌برداری آن از طریق پلیس انجام خواهد گرفت که نظارت بر ‌جرایم به طور کامل صورت گیرد.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه حدود‍‌ 300 تردد شمار در سطح جاده‌های کشور فعال است، اظهار داشت: در سال جاری تلاش می‌کنیم از این 300 دستگاه، 100 دستگاه به صورت آن‌لاین یا بر‌خط باشد بدین ترتیب که پس از ثبت اطلاعات بلافاصله در مرکز مدیریت راه‌ها، میزان تردد در سطح جاده‌ها محاسبه و نوع و تعداد وسایل نقلیه و درصد ترافیک از این طریق مشخص شود.


 


ارسال شده در توسط منتظر منجی