سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین منجی

تجلی ایمان جوانان در لحظه‌های ناب رمضان

رضا فرخی | همیشه وقتی که ماه رمضان فرا می‌رسد همه احساس عجیبی پیدا می‌کنند، انگار که قرار است ماهی با شیوه زندگی متفاوت نسبت به ماه‌های دیگر سال داشته باشند. در این بین این تفاوت برای ما جوان‌ها بیش از دیگر نسل‌ها محسوس  است. به گونه‌ای که درهمه جوانب زندگیمان این تفاوت‌ها را حس می‌کنیم. به جز برکات سرشاری که در این ماه وجود دارد فضای زندگی خیلی از جوانان در این ماه تغییر پیدا می‌کند، روزها و‌ شب‌ها جور دیگری سپری می‌شود و خلاصه حال و هوایی دارد که تنها برای جوانان قابل لمس است.

همین موضوع باعث شده که در ماه رمضان جوانان مثل سال‌های گذشته برنامه‌هایی را از پیش برای خود بچینند که خیلی از آنها گروهی است و تمام زیبایی این برنامه به همین لذت با هم بودنش دراین ماه مبارک است. آماده کردن مسجدها دراین ماه یکی از همین با هم بودن‌های دسته جمعی است، در خیلی از محله‌ها جوانان برای اینکه در ماه رمضان در مسجد دور هم جمع شوند قبل از شروع ماه به گرد و غبار گرفتن از مسجد و آماده کردن آن می‌پردازند. نماز جماعت‌های دسته جمعی آن هم با رفقای قدیمی محل لذتی دارد که کمتر کسی از آن چشم می‌پوشد.
 

فوتبال افطار تا سحر، توپِ توپ

از طرف دیگر همه می‌دانند که در ماه رمضان یکی از توپ‌‌ترین برنامه‌هایی که جوانان از چند روز پیش از شروع ماه برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند فوتبال آخر شب تا سحر است. به خصوص که اکثر این فوتبال بازی کردن‌ها در قالب یک جام است و همین، موضوع را به شدت هیجان‌انگیز می‌کند. آن هم دراین هوای گرم تابستانی که فوتبال در افطار مزه دیگری دارد. زمانش هم که دیگر تا سحر است. پس حسابی تا جایی که جا دارد و نفس امکان می‌دهد فوتبال بازی می‌کنند. البته ناگفته نماند که در اکثر اوقات میانسالان و پیرمردها هم در این شب‌های قشنگ با جوانان همراه می‌شوند و تا سحر پابه پای آنها می‌دوند.

اما از آن طرف ماجرا هم بعضی‌ها که فوتبالی نیستند فاصله آخر شب تا سحر را جور دیگری سپری می‌کنند، این دسته از جوانان این موقعیت را بهترین زمان برای مطالعه می‌دانند. به ویژه که در احادیث هم صواب دانستن دراین ماه چندین برابر است.

نقطه مشترک درتمام جوانان اینجاست که هر کدام از این فرصت که ماه رمضان در اختیار آنها گذاشته به بهترین وجه ممکن استفاده می‌کنند.

افطاری، بهانه‌ای برای با هم بودن

اما در کنار فوتبال‌ها و مطالعه و نیایش تا سحر، بحث افطاری‌های دسته جمعی آن هم در این هوای تابستانی لذتی دارد که تنها در عمل خود را نشان می‌دهد. جوانان زیادی هستند که از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند که اکثر روزهای ماه رمضان را با هم در پارک‌ها افطار کنند و به جای نشستن در خانه، از این موقعیت بسیار خوب که این ماه برای آنها فراهم کرده، استفاده می‌کنند. موقعیتی که شاید با این اوصاف فوق‌العاده باحال و جالب، در زمان‌های دیگر سال تکرار نشود. به خصوص که اگر این افطاری‌های دست‌جمعی با حلیم باشد که دیگر نور علی نور است.

بعضی جوانان هم هستند که در این ماه شب‌ها زود می‌خوابند و بعد از سحری بیدار می‌مانند و دیگر نمی‌خوابند، این دسته از جوانان معتقدند که کارکردن و مطالعه کردن بعد از سحری لذت خاصی دارد. چراکه خوردن سحری کامل در درجه اول به آدم نشاط می‌دهد و بعد از خواندن نماز صبح باید با همین نشاط به جای خوابیدن به کار پرداخت. حسین یکی از همین جوانان که اتفاقاً خیلی هم اهل مطالعه است، دراین باره می‌گوید: به نظر من خواب بعد از سحری زیاد نمی‌چسبد؛ چراکه برای ما جوانان سحر‌های ماه رمضان انرژی خاصی به همراه دارد که باید از همین انرژی بعد از سحر استفاده کرد.

آرزوهایم را برای استجابت لیست کرده‌ام

خیلی‌ها هم زرنگ هستند و از فرصتی معنوی که این ماه به آنان داده به‌صورت فوق‌العاده‌ای استفاده می‌کنند. سهیل با اشاره به تجربه‌ای که در این زمینه داشته می‌گوید: من هرچه حاجت مادی وغیر مادی دارم سر سفره افطاری و بعد از نمازهایم در این ماه مطرح می‌کنم باور کنید که نتیجه‌ای فوق‌العاده‌ای از آن گرفته‌ام؛ چراکه حس می‌کنم خدا دراین زمان‌ها بیشتر، آرزوهای بزرگ را می‌شنود. من هم لیستی از آنها در ذهنم تهیه می‌کنم و همه را بی‌چون و چرا از خدا می‌خواهم. به هر صورت ما جوانیم و باید از فرصت‌ها استفاده کنیم! از خدا امتیاز گرفتن در این ماه هم که دیگر لذت خودش را دارد. وقتی خدا دراین ماه برای آرزو کردن سقفی نگذاشته پس بهترین موقع برای گرفتن حاجت و آرزوهای جوانی همین ماه است.

فرصت خوب برای ترک عادت‌های بد

اما جالب اینجاست که بعضی از جوانان در این ماه برخی عادت‌های خود را کنار می‌گذارند و از هر کدام که می‌پرسیم ترک این عادت‌ها را به دلیل ویژگی منحصر به فرد ماه مبارک می‌دانند. بسیاری هستند که دراین ماه نمازشان را اول وقت می‌خوانند، درحالی که به دلایلی همچون تنبلی در ماه‌های دیگر سال نمازشان را اول وقت ادا نمی‌کنند. مهرداد یکی از دوستان جوان در کنار این عادت‌ها به بعضی چیزهای دیگر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: من به شخصه آدمی هستم که زود عصبانی می‌شوم، اما وقتی این ماه فرا می‌رسد از همان ابتدا با خودم عهد می‌بندم که حداقل برای همین یک ماهم که شده جلوی این عادتم را بگیرم! در واقع این ماه برای من همیشه نقطه عطفی است برای شروع یک شیوه جدید!
در کنار تمام این مسائل خیلی از جوانان هم که پای ثابت و همیشگی تلویزیون هستند، از همان ابتدای ماه پیگر سریال‌ها هستند و هر روز تا آخر ماه آنها را دنبال می‌کنند. بماند که بعد از پایانش هم برخی از آنها را سوژه می‌کنند و سریع درباره‌اش کلی پیامک می‌سازند. اگر در تمام این رفتارها دقت کنیم متوجه می‌شویم که، جوانان در تمام آنها یک چیز را به خوبی اثبات کرده‌اند آن هم اینکه ماه رمضان نه تنها زمان کم کردن فعالیت‌ها نیست بلکه برعکس، ماهی است که همیشه برای جوانان همراه با اتفاقات تازه و تغییر در برنامه و سبک زندگی است. ماهی که از ابتدا تا انتهای آن تنها یک چشم به هم زدن است و هنگامی که به روزهای نهایی نزدیک می‌شود همه جوانان به این موضوع اعتراف می‌کنند که تمام آن فوتبال بازی کردن‌ها و افطاری‌های دسته جمعی و کارکردن بعد از سحر و همه وهمه به خاطره‌ای تبدیل شده که تنها می‌توانست در ماه رمضان اتفاق بیفتد.

 


ارسال شده در توسط منتظر منجی