خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه ناحیه لردگان گفت: از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران صدور آن به خارج از مرزهای جغرافیایی و منطقهای است.
به گزارش خبرگزاری فارس از لردگان، علیرضا اسحاقی چهارشنبه شب در نشست روشنگری ویژه فرهنگیان این شهرستان با گرامیداشت سی و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نقش امام راحل را در به ثمر نشستن انقلاب پیامبرگونه توصیف کرد و اظهار داشت: روح معنوی امام راحل عظیمالشأن آنقدر در بین جامعه جلوه کرد که در همان ابتدای ظهور انقلاب سرمشق و الگوی همه اقشار مختلف شد.
وی دستاوردهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج را بی نظیر توصیف کرد و گفت: از جمله مهمترین این دستاوردها صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای جغرافیایی و منطقهای است که امروز کسی منکر این دستاورد عظیم ملت ایران نیست.
اسحاقی به آخرین اتفاقات دنیای اسلام از جمله اوضاع سیاسی کشورهای عرب بهویژه تونس و مصر اشاره کرد و افزود: این کشورها با الگوگرفتن از انقلاب اسلامی به خود آمده و در مقابل استبدادگران کشورهای خود ایستادهاند و از دادن خون خود هم باکی ندارند.
فرمانده سپاه ناحیه لردگان همچنین به برنامههای سپاه ناحیه این شهرستان به منظور گرامیداشت سی و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اشاره کرد و اظهار داشت: بهمناسبت دهه مبارک فجر بیش از 68 برنامه متنوع در سطح سپاه ناحیه، حوزه های مقاومت و پایگاههای بسیج این شهرستان برگزار خواهد شد.
وی هدف از برگزاری این برنامهها را زنده نگه داشتن فرهنگ انقلاب اسلامی و شناسایی آن به نسل جدید انقلاب بیان کرد و گفت: حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی در گرو پیروی از ولایت فقیه و عمل به دستورات و احکام اسلامی است و برنامههای این سپاه در دهه مبارک فجر در همین راستا برنامهریزی شده است.
اسحاقی برگزاری یادواره شهدا، سرکشی از خانواده معظم شهدا، غبارروبی گلزار شهدا ، عصر شعر و خاطره، برگزاری ادعیه مختلف، محافل انس با قرآن، صبحگاه مشترک نظامی و انتظامی، جشن پیروزی انقلاب اسلامی و حضور منسجم در راهپیمایی 22 بهمن را از مهمترین برنامههای محوری این دهه در شهرستان لردگان عنوان کرد.
فرمانده سپاه ناحیه لردگان همچنین جایگاه فرهنگیان به ویژه معلمان را در شکلدهی فرهنگ جامعه بسیار مهم تلقی کرد و افزود: با توجه به ماموریت مدارس در تربیت جامعه، معلمان پرچمدار نظام تعلیم و تربیت در کشور هستند.
وی با برشمردن برخی ماموریتها و رسالت فرهنگیان در این مقطع از تاریخ انقلاب، ادامه داد: وظیفه فرهنگیان شناساندن و معرفی زحمات و خونهای جوانان ملت ایران که در پای پیروزی انقلاب اسلامی ریخته شد، به نسلهای جدید جامعه است.
اسحاقی همچنین با اشاره به ترفندها و توطئههای مختلف دنیای استکبار برای مقابله با جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: فرهنگیان برای مقابله با توطئههای استکباری تمام تلاش خود را بهکار گیرند.
خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: تشکیل اتاقهای فکر در دانشگاهها یک امر ضروری است که این اتاقها همانند قرارگاهی برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قاین، غلامرضا محمدپور چهارشنبهشب در مراسم افتتاح کانون بسیج اساتید که در محل دانشگاه پیامنور شهرستان قاین، با حضور جمعی از مسئولان و دانشجویان بسیجی برگزار شد، با بیان اینکه اساتید نقش بزرگی در تربیت جوانان دارند، اظهار داشت: اساتید نقش بزرگی همانند رسولان الهی دارند و مانند چراغهایی برای روشن کردن راه هستند و به انسان سمت و سو میدهند.
وی افزود: کانون بسیج اساتید باید رهبری معنوی و شکافتن علوم و ورود به مسائل علمی را در دست گیرد. محمدپور تصریح کرد: برای سالم ماندن انقلاب، بسیجیان باید در صحنه حاضر باشند.
جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: در زمانهایی که باورها و فرهنگ کشور مورد تهاجم قرار میگیرد و مسائل و مشکلات علمی به وجود میآید اساتید باید به میدان بیایند و نقش خود را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه وجود بسیج منشأ خیر است، افزود: دانشگاهها باید به سمت اسلامی شدن گام بردارند و تفکر بسیجی را در جامعه دانشگاهی و بین دانشجویان ترویج کنند. محمدپور با اشاره به ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی با کمترین تلفات و بیشترین ثمرهها بود.
جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: انقلاب اسلامی کشور را از سلطه ابرقدرتها نجات داد و برای کشور، استقلال، آزادی، شوکت، ابهت و عدالت را به ارمغان آورد و شرق و غرب را دچار وحشت و سرگردانی کرد.
محمدپور ادامه داد: ابر قدرتها در مقابل این انقلاب و ثمره آن و در مقابل تفکر بسیجیوار این انقلاب عقبنشینی میکنند، مانند بلوک شرق که سالها میشود که عقبنشینی کرده است.
ابعاد صلح امام حسن(ع) از منظر رهبر انقلاب
مقام معظم رهبری در یک سخنرانی زیبا به بررسی و تحلیل شرایط زمان امام حسن(ع) می پردازد. به گزارش کلمه ، متن این سخنرانی به شرح زیر است:
من نسبت به مسله صلح امام حسن سالهای متمادی حساس بودم، علاقه مند بودم، کتابهای متعددی در این زمینه مطالعه کردم؛ یادداشتها و نوشته جات زیادی داشتم.
کتاب مرحوم شیخ رازی را ترجمه کردم می توانم عرض بکنم که شهید مطهری در همان یک سخنرانی که در تحلیل صلح بیان کردند حقا و انصافا مطالب بکر و جالبی را در آنجا آوردند.
البته ایشان صلح امام حسن(ع) را از یک بعد نگاه کرند، دو سه بعد دیگر هم هست که از آن ابعاد هم می شود به صلح نگاه کرد. ایشان در پاسخ این سوال بحث کردند که چرا امام حسن مجتبی(ع) مثل برادرش امام حسین(ع) مقاومت نکرد تا کشته شود؛ حداکثر این بود که شهید می شد.
کشته و شهید می شد، شرایط امام حسن(ع) که در آن جایز بود بلکه متعین بود که باید امام حق بایستد تا به شهادت برسد متفاوت است با شرایط زمان امام حسن(ع).
یک فرض این است که امام حسین(ع) که به شهادت رسید یک آمر به معروف و ناهی از منکری بود که در مقابل یک حاکم جائری قیام کرد چون او داشت ظلمم می کرد، داشت فسق می کرد، و امام حسین(ع) به عنوان یک معترض یک مومن تکلیف شرعی خودش را احساس کرد که باید به او اعتراض کند. این اعتراض واجب بود و نقطه اوج زیبایی و شکوه این کار هم این بود که این اعتراض را ادامه بدهد تا مظلومانه کشته شود.
شهید فی سبیل الله با کشته شدن خودش حقانیت حرف خودش را ثابت کرد؛ امام حسن(ع) اصلا این جور وضعی را نداشت، امام حسن(ع) خلیفه ای بود که یک نفری در برابر او از رعیت خود او علم طغیان برافراشته بود؛ اگر امام حسن(ع) در این رویارویی با رعیت خودش که علیه او طغیان کرده، مقاومت می کرد تا جان خودش را از دست می داد هرگز او معترض شجاعی نبود که در مقابل منکر ایستاده باشد، بلکه حاکمی بود که به وسیله عوامل خودش به قتل رسیده بود.
ببینید ماهیت قضیه به کلی متفاوت است.
مطلب دوم اینکه امام حسن مجتبی(ع) وقتی که نگاه کرد به وضع لشگر خودش و وضع کوفه و شرایط اجتماعی و سیاسی فهمید که اگر جنگ را تمام کند، تمام می شود؛ به همان ترتیبی که حکومت را تسلیم معاویه کند.
اگر حالا جنگ را تمام نکند یک سال دیگر، دو سال دیگر، پنج سال دیگر، ده سال دیگر، هم این جنگ ادامه پیدا کند نتیجه باز هم همین است یعنی با شیوه هایی که امام حسن(ع) داشت شیوه هایی الهی و علوی و شیوه هایی که معاویه داشت که خریدن دلها و وجدان های مردم با پول بود با این شیوه و با ضعف ایمانی که در مردم بود و با خستگی که مردم داشتند اگر ده سال دیگر هم امام حسن می جنگید آخرش همین بود یعنی باز مجبور بود به معاویه تسلیم شود منتها ده سال دیرتر.
خوب در این ده سال بر سر امت اسلامی چه می آمد؛ هزاران نفر کشته می شدند؛ هزاران نفر از بین می رفتند، نارضایتی ها علیه امام بیشتر می شد.
خوب این هیچ وجهی نداشت که امام حسن مجتبی(ع) در حالی که یقین دارد می داند، می بیند شرایط به هیچ وجه نسبت به آینده نوید نمی دهد پافشتاری کند، اصرار کند، عده بیشتر یکشته بشوند که روایتی از رسول اکرم است، روایاتی البته است با یک مضمون واحد و با الفاظی شبیه به هم. رسول اکرم فرمودند: یوشک، امید می رود خدای متعال به وسیله این پسرم که او را در این روایت سید گذاشته ام که؛ ان ابنی هذا سید یوشک ان یصالح به بین سعدین من المصلحین؛ قریب به این الفاظ که امید است که خداوند به وسیله پسرم بین دو گروه از مسلمانان را صلح بدهد یعنی اگر چنانچه این اقدام امام حسن نبود و این جنگ ادامه پیدا می کرد، باز هم کشتار بیشتر و ویرانی بیشتر و ضایعات بیشتر، و آخر هم همین نتیجه.
یک تفاوت دیگر اینکه امام حسین(ع) از طرف یزید زیر فشار قرار گرفت به فرماندار مدینه نوشت باید به حسین بن علی سخت بگیری تا بیعت کند. بیعت یعنی چه؟ بیعت یعنی امضا خلافت شقی و خبیثی که در راس کار است.
امام حسین(ع) گفت: لا، والله لا اعاطیکم بیدی اعطی الذلیل؛ من دست خودم را ذلیلانه در دست شما نمی گذارم یعنی بیعت نمی کنم، مثلی لایبایع یزیدا، مثل من با یزید بیعت نمی کند، چون فشار بود برای بیعت که تا آن ساعت آخر هم که ابن سعد واینها هم آمدند می گفتند یا بیعت یا اطاعت؛ تا آخر هم منصرف نبودند از بیعت.
اما امام حسن(ع) چه؟ به هیچ وجه برایش مسئله بیعت با معاویه مطرح نبود، قرار داد آتش بسی یا صلحی که بین امام حسن(ع) و معاویه نوشته شد که امام حسن(ع) به معاویه امیرالمومنین نگوید و با او بیعت نکند؛ معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد در بعضی از روایات معاویه بعد از خودش امام حسن را به خلافت بگذارد بعد امام حسین(ع) را بگذارد.
ببینید چقدر متفاوت است.
خوب بله اگر امام حسن(ع) زیر فشار قرار می گرفت که باید بیعت کنی وضع فرق می کرد. این هم فرق سوم.
تفاوت چهارم اینکه در زمان امام حسین(ع) این روایت پیغمبر که فرمود: من رای سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناکثا لعهدالله یعمل فی عبادالله بالجور و الطغیان و لم یغیر علیه بفعل و لا کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛ یعنی کسی که می بیند یک حاکمی دارد ظلم می کند جرم می کند تجاوز می کند حرام خدا را حلال می کند، احکام الهی را دگرگون می کند و چه و چه و چه، بر این واجب است که با این حاکم مقابله کند.
خوب این در زمان امام حسین(ع) به طور کامل وجود داشت، یزیدی بر سر کار بود که مصداق کامل همه اینها بود مجسمه فساد و شرارت و فسق و ظلم و حق را ناحق کردند و مقابله و مبارزه با اسلام بود، دیگر امام حسین(ع) منتظر چه کسی باشد؟ باید با او مقابله می کرد، باید علیه او تغیر می کرد و در زمان امام حسن(ع) اینگونه نبود. امام حسن(ع) البته می دانست یا به علم امامت و یا به تدبیر هوشمندانه یک انسان بزرگ که معاویه یک روزی این کارها را خواهد کرد اما در آن زمان قضیه این نبود قضیه این بود که معاویه ادعا می کرد که دارد خون خواهی عثمان را می کند و امام حسن(ع) در همان صلح نامه نوشت که باید تو به اساس حکم خدا و سنت پیامبر عمل بکنی و او هم قبول کرد.
و فرق پنجم زمینه های متفاوت قضاوت برای مردم آن زمان و مردم تاریخ، و این یک واقعیتی است ایشان می گویند امام حسین (ع) که قیام کرد و به شهادت رسید در زمان خودش هم همه او را تمجید کردند بعد از خودش هم در طول این هزار و سیصد و اندی سال همه امام حسین (ع) را تمجید کردند چه کسانی که او را به امامت قبول داشتند و حتی کسانی که او را به امامت قبول نداشتند چون زمینه بود که هیچ بحثی نبود که باید اینطور عمل شود اما امام حسن اگر می جنگید تا کشته می شد سوال های زیادی باقی می ماند یک عده ای می گفتند که خوب آقا که حالا ایشان مفصل شرح می دهند در این کتاب شما مگر نمی خواستید که دین در جامعه حاکمیت داشته باشد؛ معاویه که می گفت من دین را حاکمیت خواهم داد معاویه که ادعا می کرد که من حاضرم به کتاب خدا عمل کنم چرا شما قبول نکردید اگر کسی می گفت که خوب معاویه بعد ز شهادت امام حسن(ع) خودش را لو می داد با رفتار خلافش؛ همان معترضین باز می گفتند بله خوب وقتی امام حسن نباشد و او هدف را از میدان خارج کند همین کارها را هم می کند افسار گسیخته می شود شما می خواستید خودتان را زنده نگه دارید می ماندید و نمی گذاشتید و جای سوال باقی بود این هم یکی از حرف ها بین زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع).
آیتاللهِ شما پشت دنیا را لرزانده است
مشـرق - رسول صدر عاملی فرستاده ویژه روزنامه اطلاعات بود تا از نوفللوشاتو تا تهران بزرگترین واقعهی قرن را گزارش کند. گزارشی که در بخشی از آن چنین آمده بود:
"دهکده نوفللوشاتو در زیر نور پروژکتورهای تمامی خبرگزاری های سرتاسر جهان مثل روز روشن شده است. انگار ?? ظهر است، فرانسویان مبادی آداب که هیچ اتفاق و حادثهای نمیتواند برنامه زندگی آنها را بهم بریزد همگی بیدار هستند، آنهم نه در داخل خانه، خارج از آن ودر خیابان. آن هم در این سرمای سخت.
در تمام طول اتوبانی که به فرودگاه شارل دوگل پاریس منتهی میشود، اداره پلیس فرانسه، چند متر به چند متر در دو سوی اتوبان پلیس مسلح گمارده است. راننده تاکسی که ما را به فرودگاته میبرد می گوید: ?? سال است در این شهر راننده تاکسی هستم، شاهد ورود و خروج بسیاری از شخصیتهای جهانی به این فرودگاه بودهام .ولی هرگز به یاد ندارم چنین تشریفات باشکوهی دیده باشم،خوش به حالتان آقا. آیتالله شما پشت دنیا را لرزانده است."
لحظات آخر
ساعت ?? شب است، ساعت حرکت یک بامداد است، دل در دل هیچکس نبود، به نقل قول از دکتر یزدی بشنوید که میگفت: وارد منزل امام شدم حالشان را بپرسم دیدم در این لحظه تاریخی امام که هیچگاه فرصت استراحت نداشتند وقتی اطراف خود را خلوت دیده بودند در کمال آرامش خاطر به استراحت مشغولند...
ساعت ?? نیمه شب است، دهکده نوفللوشاتو در زیر نور پروژکتورهای تمامی خبرگزاریهای سرتاسر جهان مثل روز روشن شده است. انگار ?? ظهر است. فرانسویان مبادی آداب که هیچ اتفاق و حادثهای نمیتواند برنامه زندگی آنها را بهم بریزد همگی بیدار هستند، آن هم نه در داخل خانه، خارج از آن و در خیابان، آن هم در این سرمای سخت.
در تمام طول اتوبانی که به فرودگاه شارل دوگل پاریس منتهی میشود، اداره پلیس فرانسه چندمتر به چندمتر در دو سوی اتوبان پلیس مسلح گمارده است، راننده تاکسی که ما را به فرودگاه میبرد میگوید: ?? سال است در این شهر راننده تاکسی هستم، شاهد ورد و خروج بسیاری از شخصیتهای جهانی به این فرودگاه بودهام ولی هرگز به یاد ندارم چنین تشریفات باشکوهی دیده باشم. خوش به حالتان آقا، آیتالله شما پشت دنیا را لرزانده است. خوب مواظبش باشید. از چندصدمتری فرودگاه به راحتی مشخص بود در داخل چه غوغایی برپاست صدها نفر از ایرانیانی که قصد سفر با امام به تهران را داشتند ناامید شدند.
ارفرانس اعلام کرده است بیش از ??? نفر را نمیتواند به هواپیما سوار کند، چون باید سوخت لازم برای بازگشت داشته باشد، ممکن است در تهران به هواپیما اجازه فرود داده نشود، از این ??? نفر، ??? نفر خبرنگار خارجی هستند و ?? نفر ایرانی، زن و بچه ایران جزو مسافرین نیست، چند مسافر زن داریم که خبرنگار هستند. بدون استثناء نمایندگان و خبرنگاران تمام فرستندههای کوچک و بزرگ خبری در سرتاسر جهان در فرودگاه دیده میشوند. از چهره یکیک مسافرین فیلم میگیرند، تلویزیون کانال ? آمریکا، کالا یک آلمان، انگلیس، و کانال ? فرانسه این مراسم را مستقیم گزارش میدهند. آنها احتمال ??? میدهند این هواپیما به تهران نرسد.
خانوادهها، همسران و نامزدهای خبرنگاران خارجی به فرودگاه آمدهاند، طوری خداحافظی میکنند که انگار مطمئن هستند اتفاقی خواهد افتاد، و تنها چهره ملکوتی امام است که آرامبخشمان است، نه اینکه از چیزی وحشت داشته باشیم، از اینکه نباید هیجانزده بود ایرانیان، سالن فرودگاه را یکپارچه تبدیل غریو و فریاد کردهاند. شعار میدهند. واللهاکبر میگویند، غربیها چشمهایشان از تعجب گشادتر شده است، اما نگاهشان با تحسین همراه است در گوشهای از سالن فرودگاه عدهای از ایرانیان نمایشگاهی از عکسهای «شهدا»ی انقلاب اسلامی ایران برپا کردهاند. در تمام طول و عرض سالن فرودگاه که برای خود شهری است تا چشم کار میکند، عکسهای امام خمینی است که برفراز دستها جلوه میکند... در تمام انواع عکسها نگاه امام فقط یک مفهوم دارد و یکی است... پیروزی.
سرود فتح مکه
عدهای از دانشجویان سرود میخوانند، سرود را که لشگریان حضرت محمد هنگام فتح مکه خواندند: لا اله الله، الها واحدا و نحن له مسلمون... این سرود را قرار بود اگر همگی با هم به ایران رفتیم در فرودگاه مهرآباد بخوانیم، ولی نشد. امام در گوشهای از سالن فرودگاه و تحت مراقبت شدید پلیس ویژه پاریس برای ملت فرانسه که گل و خاک فرانسه را هدیهاش کردهاند پیام میفرستد و از آنها و بخصوص اهالی نوفللوشاتو تشکر میکند و در این پیام همه غربیها را متوجه حقانیت انقلاب مردم ایران میکند.
در هواپیما
درهای هواپیما که بسته شد، متوجه شدیم ?? نفر از بچهها جا ماندهاند ساعت یک و پانزده دقیقه استع دقایقی قبل هواپیما فرودگاه شارل دو گل پاریس را بر زیر بالهای خود گرفت. هواپیما دو میهماندار کم دارد. آنها حاضر نشده بودند با این پرواز سفر کنند. خلبان و کمکخلبان هواپیما هم بطور داوطلب انتخاب شدهاند. هواپیما که اوج میگیرد، همه از جای خود بلند میشوند. هیچکس ارام و قرار ندارد، میهمانداران روسری سر کردهاند و در جواب خبرنگاران هیجانزده غربی که از انها مشروب قوی میخواهند با لبخند میگویندک نه، متأسفیم این یک پرواز اسلامی است.
آنها به یک لیوان آبجو رضایت میدهند و جواب میشنوند: نه این پرواز پرواز اسلامی است. آب میوه میخواهید تقدیمتان کنیم و آنوقت سیگار پشت سگار است که دود میشود. صدای کمکخلبان شنیده میشود که میگوید: خانمها و آقایان از طرف خلبان... خواهش میکنیم از انجام هرگونه تظاهرات و دادن شعار در داخل هواپیما خودداری کنید. هروقت به یاد میآوریم این هواپیما را هیچ شرکت بیمه برای این پرواز بیمه نکرده است، کسی دلشوره میگیریم ولی ما که با خواندن دعا فراموشش میکنیم. خارجیها را نمیدانم.
مصاحبهها
ساعت ? بامداد است، امام برای خواب و استراحت به طبقه فوقانی هواپیما میروند، زیراندازشان یک پتو است و رواندازشان، عبایشان، خبرنگاران خارجی ماشین تحریرشان را در آوردهاند و خودشان را به تایپ گزارش مشغول کردهاند. قطبزاده در یک سو، بنیصدر و طباطبائی در سویی دیگر و دکتر یزدی در گوشه دیگری از هواپیما هرکدام با عدهای از خبرنگاران مصاحبه میکنند و از احساسشان میگویند و نقطه نظرهایشان، از مصاحبه با امام در داخل هواپیما ناامید شدهاند.
نماز صبح
نماز صبح را امام در داخل هواپیما میخوانند و دیگر ایرانیان نیز و امام پس از خواندن نماز صبح به جای خود در جلوی هواپیما بازمیگردند. هوا روشن شده است. امام به خبرنگاران اجازه گرفتن عکس و فیلم میدهند. فقط همین، لحظه بزرگ نزدیک است، امام مرتب از شیشه هواپیما خارج را نگاه میکنند.
کمک خلبان اعلام میکند در آسمان ایران هستیم بدون استثنا همه هیجانزده هستند تا خبرنگاران خارجی با نگاه با یکدیگر حرف میزنند. آنها معتقدند اگر پایان این سفر از نظر انها به خیر و خوشی باشد و پایشان بار دیگر به زمین برسد، بزرگترین موفقیت حرفهای خود را کسب کردهاند.
تهران – تهران
ساعت ?/?? بامداد است و در آسمان تهران هستیم، خوب که نگاه میکنم برج مراقبت فرودگاه مهرآباد را میبینم. دقایقی بعد بقیه هم که متوجه میشوند همه ایرانیان فریاد میزنند اللهاکبر و خبرنگاران خارجی سوت میزنند و دستهایشان را بهم میکوبند. هواپیما پائین میآید. پائین و باز هم پائینتر. اما همینکه وقت فرود کاملش میرسد دوباره اوج میگیرد. آه از نهاد همه بلند میشود، فکر کردیم اجازه فرود ندادهاند، اما با چه جرأتی؟ خیال باطلی بود.
بعدها فهمیدیم از برج مراقبت به خلبان گفتهاند: دلت میخواهد باشکوهترینع جالبترین و استثناییترین ماجرای قرن را ببینی و به خوبی حس کنی، پس قبر از فرود آسمان تهران را با ارتفاع کم دور بزن... و چند لحظه بعد ما بر فراز بهشتزهرا بودیم... چه شکوه و عظمتی داشت دیدن این صحنه، تا چشم کار میکرد مردم موج میزدند. صدایی نمیشنیدیم، اما بخوبی فریادها را حس میکردیم و اینجا نقطه پایان یک سفر پرشکوه و افسانهای بود و آغاز سفری بسوی پیروزی کامل.
خبرگزاری فارس: معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد گفت: پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی تاکنون در سامانه ثبت پایگاههای اینترنتی ایرانی به ثبت نرسیده است و لذا مطابق آییننامه ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایرانی فاقد هویت محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در پی انتشار اخباری در پایگاه اطلاعرسانی Hashemirafsanjani.ir و استفاده برخی منابع خبری از آن، مهدی صرامی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» گفت: پایگاه اطلاعرسانی Hashemirafsanjani.ir تاکنون در سامانه ثبت پایگاههای اینترنتی ایرانی به ثبت نرسیده است و لذا مطابق آییننامه ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایرانی فاقد هویت محسوب میشود و فاقد مجوز است.
فارس: آیا پایگاههای اینترنتی بدون مجوز، اجازه فعالیت دارند؟ و آیا پایگاه اطلاع رسانی Hashemirafsanjani.ir میتواند بدون مجوز فعالیت کند؟
صرامی: کلاً پایگاههای اینترنتی برای اینکه دارای هویت محسوب شوند و بتوانند از حمایتهای حقوقی به صورت خاص بهرهمند شوند و همچنین بتوانند از خدماتی که در فضای جمهوری اسلامی ایران است، بهرهمند شوند باید ضوابط مربوطه را رعایت کنند و باید این پایگاهها ثبت شوند و بدیهی است که اگر سایتی ثبت نشده باشد از مزایای حقوقی و حمایتهای مادی و معنوی مربوطه در فضای شبکه دسترسی جمهوری اسلامی ایران که براساس ضوابط قانونی تعیین شده است، محروم خواهد ماند.
فارس: قوانین و شرایط ثبت پایگاههای اینترنتی ایرانی به چه صورت است؟
صرامی: خیلی ساده و راحت است بدون اینکه به جایی مراجعه شود افراد میتوانند به سایت " www.samandehi.ir " مراجعه کنند و پایگاه خود را ثبت کنند که این مسئله روالی است که در عرض چند دقیقه یک نفر میتواند سایت خود را ثبت کند و ما نیز با سامانه ثبت احوال کشور مرتبط هستیم و از این طریق میتوانیم بررسی کنیم که مشخصات فرد واقعی است یا خیر و با تدابیر فنی که در سامانه لحاظ شده عملاً این امکان است که مشخص شود که سایت واقعأ مربوط به چه کسی است و هویت آن شخص معتبر است یا خیر.
فارس: وضعیت حقوقی یا حقیقی پایگاههای اینترنتی به چه صورت است؟
صرامی: مسئولیت هر سایتی برعهده یک شخص و یک فرد است ولی در صورتی که شخص حقوقی بخواهد سایتی را به نام خود ثبت کند ما سایت را به عنوان آن شخص میتوانیم ثبت کنیم ولی به صورت پیش فرض در سامانه ما در " وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی " مسئول یک سایت یک شخص است و چنانچه معرفینامه معتبر از سوی یک شخص حقوقی ارسال شود آن فردی که سایت را ثبت میکند به نمایندگی آن شخص حقوقی تلقی میشود؛ در حدود 20 هزار پایگاه تاکنون در سامانه پایگاههای اینترنتی ایران ثبت شدهاند و فعالیتشان از نظر قانونی بلامانع است و میتوانند از مزایای مربوطه برخوردار شوند که یکی از این مزایا این است که اگر مطلب مجرمانهای از یک پایگاه اینترنتی ثبت شده مشاهده شود مطابق روال معمول ابتدا به آن سایت تذکر داده میشود و در صورتی که محتوای مجرمانه را به فوریت حذف نکند سایت برای تصمیم گیری جهت فیلتر و یا مسدودسازی به مراجع قانونی معرفی میشود ولی در صورتی که سایتی ثبت نشده باشد بدون تذکر به آن سایت روال مربوطه طی میشود.
فارس: تفاوت فیلتر و مسدود شدن از نظر فنی چیست؟
صرامی: مسدودسازی بر میگردد به آنکه محتوا از دسترس خارج شود و کلاً امکان اینکه کاربران بتوانند به آن محتوا یا پایگاه مسدود شده دسترسی پیدا کنند نیست ولی فیلتر یعنی همان صفحه فیلترینگ که بعضاً دیده میشود در مقابل آن پایگاه به نمایش درمیآید و این مسائل فیلتر و مسدودسازی از جمله مسائل فنی به حساب میآید که به دلایلی برخی از سایتها که لازم است مسدود شوند توسط مرجع ذیصلاح قانونی دستور مسدودسازی صادر میشود و کلاً تمام محتوای آن سایت توسط کاربران و حتی بعضاً مدیر آن سایت قابل دسترس نخواهد بود ولی سایتی که فیلتر میشود صفحه فیلترینگ قانونی و رسمی به جای صفحه سایت نمایش داده میشود.
فارس: آقای صرامی شما گفتید که حدود20 هزار پایگاه اینترنتی در سامانه پایگاه اینترنتی ایران ثبت شدهاند حال چند پایگاه ثبت نشده وجود دارند یا منتظر ثبت هستند؟
صرامی: به دلیل اینکه اشخاص ثبت پایگاههای اینترنتی را توسط سامانه رایانهای و به صورت اینترنتی انجام میدهند زمان انتظار برای ثبت پایگاه معمولاً در حد چند دقیقه و در برخی موارد در حد چند ساعت است فلذا افراد در زمینه زمان برای ثبت هیچ مشکلی نخواهند داشت ولی چون اینترنت دریای بسیار وسیعی است امکان اینکه بتوانیم بگوییم که چه تعداد سایت ثبت نشده داریم از نظر فنی، نمیتوان عددی عنوان کرد زیرا هر لحظه سایتهای زیادی در حال درست شدن هستند و سایتهای زیادی تغییر مییابند فلذا این سؤال از نظر فنی سوال مبهمی محسوب میشود ولی اینکه چه سایتهایی هویتدار و قانونی هستند میتوان گفت که همه پایگاههای اینترنتی که ثبت شوند و حدود قانونی را رعایت کنند از نظر ما محترم هستند و وظیفه خود میدانیم در راستای اطلاع رسانی صحیح از حقوق آنها حمایت کنیم.
فارس: بهجز پایگاه اطلاع رسانیhashemirafsanjani.ir ، آیا ایشان پایگاه اطلاع رسانی دیگری دارند؟ و آیا تاکنون از ایشان برای عدم ثبت پایگاه اطلاع رسانیشان پاسخی خواستهاید؟
صرامی: از نظر ضوابط قانونی این سایت ثبت نشده است و فاقد هویت محسوب میشود فلذا بایستی از خود ایشان سؤال شود که مسئولیت آن را میپذیرند یا خیر؟
فارس: اکثر مسئولین وبلاگ و پایگاه اطلاع رسانی دارند و آن را ثبت میکنند ولی چرا برای برخی باید این تفاوت قائل شد؟
صرامی: این را باید از خود آقایان سؤال کنید.
فارس: ولی چون شما متولی این حوزه در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی هستید میخواهیم شما پاسخ دهید؟
صرامی: البته وظیفه ما نیتخوانی از افراد نیست اینکه شخصی سایتی را ثبت نمیکند ممکن است یا واقعاً متعلق به خودش نیست که در اینصورت برای جلوگیری از سوء استفاده و جعل عنوان شخص شایسته است توسط خود آن شخصیت فرضی موضوع شفاف اطلاع رسانی شود و رفع ابهام گردد در غیر اینصورت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله میخواهد غیرقانونی و با هویت نامعلوم کار کند یا شاید مسئولیت مطالبی را که در آن سایت وجود دارد را میخواهد نپذیرد یا خود را فراقانونی میداند و به چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران احساس التزام نمیکند یا اصرار دارد بر اینکه در فضایی مبهم فعالیت کند یا هر دلیل شخصی دیگر ممکن است داشته باشد، ولی آنچه مهم است ما باید قانون را رعایت و اجرا کنیم و ضوابط قانونی گفته است صرفاً پایگاههای اینترنتی که ثبت شدهاند پایگاههای دارای هویت محسوب میشوند و پیگیری حقوقشان امکان پذیر است و امکان دسترسی به آنها داده میشود.
فارس: برخی از سایتها و پایگاههای اینترنتی از پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی رفسنجانی مطلبی را برمیدارند و منتشر میکنند و سایتی که این مطلب را برداشته و منتشر کرده است مسدود یا فیلتر میشود ولی با منبع آن مطلب برخورد نمیکنید، چرا؟
صرامی: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مرجع فیلتر کردن سایتها نیست و قانون گذار مطابق قانون جرائم رایانهای کارگروهی را تعیین کرده است و این کارگروه اعضای مشخصی دارد که در قانون جرائم رایانهای آمده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک عضو نماینده در آن کارگروه دارد علاوه بر این مقامات قضایی ذیصلاح نیز میتوانند دستور فیلترینگ صادر کنند فلذا هر مورد باید در جای خود و از مرجع مربوطه پیگیری شود. البته ما نیز در حد وظایف و اختیارات قانونی این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال میکنیم زیرا تلقی تبعیض در اجرای قانون نبایستی وجود داشته باشد.
فارس: به عنوان یک مسئول اجرایی در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برای شما سؤال نمیشود که چطور سایتی که از پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی رفسنجانی مطلبی عنوان میکند باید مسدود شود ولی با منبع مطلب نباید هیچ برخوردی شود. هنوز این تفکیک قانونی شما مبهم است.
صرامی: قطعأ یک بخشی به قانون برمیگردد؛ قانون باید به گونهای باشد که امکان فرار یک عدهای را که اصرار دارند فراتر از قانون یا خارج از چارچوبهای قانونی حرکت کنند ندهد و ضمانتهای اجرایی را برای برخورد با کسی که اصرار دارد فراقانونی عمل کند فارغ از اینکه چه شخصی باشد داشته باشد.
فارس: در کشور ما در حال حاضر این قانون را داریم یا نوشته شده است؟
صرامی: قوانین و آییننامههای خوبی در حال حاضر وجود دارد ولی باز هم نیاز هست که تقویت شود به گونهای که راه را بر قانون شکنی عدهای از خواص ببندد و هر کس مسئولیت فعالیت خود را بپذیرد و از اطلاع رسانی شفاف در خصوص مطالب یا سایتهای منتسب به خود استقبال کند و منافع خود را در فضای مبهم جستجو نکند.
در پی گسترش بی حجابی درکشور و غفلت متولیان امر
هشداری برای تاریخ!
دشمن سرمایهگذاری اصلی خود را به روی انهدام نیروی پیش برنده و آیندهساز انقلاب متمرکز کرده و مسئولان ما در غفلت محض نسبت به این خطر، به دفاع از «امروز» مشغولند! حال آن که دشمن، «فردا» را نشانه رفته است!
بعضی خطرها آن قدر بزرگند، که هرگونه هشداری در مورد وقوع آنها (هر چند عوامانه!) در تاریخ ثبت خواهد شد. چه آن هشدار جدی گرفته شود و چه بیخیال از کنارش بگذرند!
و این هشدار هم از جنس همین هشدارهای «برای ثبت در تاریخ» است! (چون احتمال جدی گرفته شدنش خیلی پایین است! چیزی در حدود صفر!)
اصل مطلب هم از این قرار است که: نظام و انقلاب اسلامی ما به هزار و یک دلیل، دشمن دارد آن هم فراوان و البته این دشمنان چون اهل حسابگریاند با یک محاسبه ساده تا آخر کار را خواندهاند که اگر این انقلاب صحیح و سالم باقی مانده و رشد کند، نسل آنها (یعنی دشمنان را!) بدجوری از بیخ و بن قطع خواهد کرد و درست در همین راستا و برای حفظ خود و بیخ و بنشان (باز هم همان دشمنان) به جدیت تصمیم گرفتهاند تا انقلاب را از ریشه در آورند!
و در این مسیر روشهای مختلفی را آزمایش کرده و سرانجام براساس همان محاسباتی که از آنها یاد کردیم، یک راهکار بنیادین برای قطع ریشه انقلاب پیدا کرده و چون میزان و عمق تأثیر این راهکار در یکسره کردن تکلیف نظام و انقلاب را متوجه شدهاند، حاضرند برای مخفی ماندن
” گسترش و ترویج گام به گام بیحجابی و مفاسد اخلاقی و انواع لاابالیگریهای اجتماعی در جامعه جوان ایران، همان روشی است که دشمن به عنوان استراتژی خود انتخاب کرده است اما این تهدید جدی از مدنظر مدافعان انقلاب دور مانده است “
آن هر چه از دستشان برمیآید، انجام دهند تا این راهکار کماکان از چشم مسوولان نظام دور بماند تا اینکه یکدفعه چشم باز کنند و ببینند که «سهراب» مرده و آنها هنوز به دنبال قرص مسکن برای کمردرد «تهمینه» از این داروخانه به آن داروخانه سرگردانند!
و اما اصل مطلب:
سالها پیش بحثی به نام «تهاجم فرهنگی» مطرح شد که تعبیر ساده آن هجوم دشمن به اعتقادات، فرهنگ و اندیشه مردم مسلمان ما بود و ابزارهای آن از کتاب و نشریه هفتگی تا فصلنامه تئوریک و نوار و عکس و فیلم و امثال آن است.
این جریان که بیشتر در قالب اعتقادات و اندیشههای وارداتی (و البته مهاجم!) خودنمایی میکرد، به دقت از سوی مسئولان بلند پایه نظام شناسایی شد و تلاشهایی هم برای رفع و دفع آن به عمل آمد و همین هشیاری موجب شد تا خیلیها تصور کنند مشکل حل شده و یا اینکه اصلاً مشکلی در کار نبوده و البته بعضیها هم عمق خطر را حس کرده و از هر چه داشتند، برای مقابله با این راهکار دشمنان نظام و انقلاب مایه گذاشتند و به هر حال پیش آمدن تهدیدات جدید از سوی دشمنان ،موجب به فراموشی سپرده شدن قضیه تهاجم فرهنگی شد و البته دشمنان نظام هم که این راهکار را سوخته و لو رفته دیدند، دیگر از پافشاری سابق بر این روش ریشهکنی جمهوری و انقلاب اسلامی! دست برداشته و آزمون راههای دیگر دشمنی را در پیش گرفتند!
دشمن سرمایهگذاری اصلی خود را به روی انهدام نیروی پیش برنده و آیندهساز انقلاب متمرکز کرده و مسئولان ما در غفلت محض نسبت به این خطر، به دفاع از «امروز» مشغولند! حال آن که دشمن، «فردا» را نشانه رفته است!
امید حسینی در وبلاگ «آهستان» نوشت: برگی دیگر از یک دروغ ?? ساله! سی سال است که دشمنان امام و انقلاب، با وارونه سازی یک خبر و تحریف ماجرا، مدعی هستند که امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مردم ایران قول داده است که آب و برق مجانی میشود. دروغگویان حتی مدعی هستند که امام بزرگوار ما، در بدو ورود به وطن یعنی در دوازدهم بهمن سال ?? این وعده را به مردم داده است! اما رجوع به اصل سخنان امام در بهشت زهرا نشان میدهد که اصلا و ابدا چنین وعدهای در سخنرانی امام خمینی وجود ندارد و در حقیقت این مساله مربوط است به سخنرانی ایشان در ?? اسفند سال ?? و در مدرسه فیضیه. البته برای دشمنان امام فرقی نمیکند که این سخنرانی مربوط به ?? بهمن باشد یا ?? اسفند. آنها با استناد به این سخنرانی و عدم تحقق چنین وعدهای، میخواهند اینگونه وانمود بکنند که امام خمینی و یا انقلاب، مردم را فریب دادهاند و یا با چنین وعدههایی انقلاب را پیش بردهاند و یا اینکه این قبیل وعدهها فاقد پشتوانه علمی و کارشناسی و به دور از واقعیت بوده است! متاسفانه در نوشتههای ضدانقلاب انواع و اقسام توهین و اهانت و فحاشی را علیه امام میبینیم. در مقابل، دوستان امام و انقلاب و حتی برخی مسئولان رسمی کشور هم گاهی ضمن تایید این مساله، به زعم خود سعی کردهاند با توجیهات مختلف از امام و انقلاب دفاع کنند! گویا اینها هم باور کردهاند که امام چنین وعدهای را به مردم داده است! مثلا آقای علیرضا محجوب نماینده مجلس گفته است:«حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند آب و برق برای مردم رایگان است، اما پس از آن کارشناسان اعلام کردند که اجرای این موضوع تنها برای افراد کف جامعه امکانپذیر است.» این اظهارات موافق و مخالف در حالی صورت میگیرد که مراجعه به اسناد انقلاب و آرشیو مطبوعات آن روز، نشان میدهد که شخص دیگری غیر از امام برای اولین بار این وعده را به مردم داده است! در حقیقت مطلب امروز من هم افشای این دروغ سی ساله و بیان یک واقعیت پنهان است. ابتدا به عبارت امام توجه کنید: «علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را میخواهیم مرفه کنیم. شما به معنویات احتیاج دارید، معنویات ما را اینها بردند. دلخوش نباشید که تنها مسکن میسازیم ، آب و برق را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدهیم. شما را به مقام انسانیت میرسانیم. اینها شما را منحط کردند؛ این قدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است.» همان طوری که اشاره شد این سخنرانی مربوط است به روز شنبه دوازدهم اسفند ????. از این عبارات مشخص میشود که حتما شخصی غیر از امام این دلخوشی مادی را برای مردم به وجود آورده است! با مرور اخبار روزهای قبل از سخنرانی امام، این شخص نامعلوم و این حقیقت پنهان مشخص میشود. کیهان ? اسفند ???? / سخنگوی دولت : «برای کم در آمدها؛ آب و برق مجانی میشود!» سخنگوی دولت کسی نیست جز آقای عباس امیرانتظام! به عبارت دیگر لایحهی آب و برق مجانی را اولین بار دولت موقت مهندس بازرگان تصویب کرد و وعدهی آنرا هم به مردم داد و امام خمینی چند روز بعد، این وعدهی دولت موقت را تصحیح و تکمیل کردند! در حقیقت امام به خاطر این که مبادا این قبیل وعدههای دولتی، انقلاب اسلامی را به انقلابی صرفا مادی و با اهدافی مادی تبدیل کند، مصوبه دولت موقت را اینچنین تصحیح میکند که دلخوش به این نباشید که آب و برق مجانی میشود! امام بزرگوار ما توضیح میدهد که انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه وظیفه دارد به فکر رفاه مادی مردم باشد، دنبال رفاه و سعادت معنوی آدمها هم هست. چرا که انقلاب اسلامی بیشتر از آنکه مادی باشد، انقلابی معنوی برای گستتن بندهای اسارت و بردگی ناشی از استبداد و استعمار و استحمار بود. پس در سخنان امام خمینی وعدهای وجود ندارد. ایشان با توجه به احتمال تغییر ذائقه مردم و تحریف معنا و مفهوم و آرمان انقلاب، هدف اصلی انقلاب را برای مردم و شاید هم برای دولت موقت تبیین کردند. فراموش نکنیم که دولت مهندس بازرگان و اعضای کابینه و شخص آن مرحوم، خودشان را آدمهایی متخصص و روشنفکر میدانستند که توانایی حل مشکلات مردم را دارند. آنها گاهی به صراحت و گاهی هم با ایما و اشاره، روحانیون و رهبران انقلاب را به سنتی بودن و بیسواد بودن متهم میکردند! به هرحال خوب یا بد، جدای از اینکه موافق این وعده باشیم یا مخالف آن و اصلا هر تفسیری که برای وعده آب و برق مجانی داشته باشیم، این دولت بازرگان بود که اولین بار این لایحه را تصویب کرد و خبر این وعدهی تاریخی را هم شخص آقای امیرانتظام یعنی سخنگوی دولت موقت و معاون نخست وزیر وقت در اختیار مطبوعات قرار داد! پس اگر به زعم ضدانقلاب، وعدهی دروغی داده شده و یا وعدهای غیرکارشناسی به مردم داده شده، چرا کسی از بازرگان و دولت موقت اسم نمیبرد؟! عدم اشاره ضدانقلاب و حتی دوستان انقلاب در سی سال گذشته به این حقیقت مهم و پنهان، جالب و عجیب است. اگر عبارت «آب و برق مجانی» را در اینترنت جستجو کنید، صدها و شاید هزاران سایت و وبلاگ و کلیپ و فیلم اهانت آمیز علیه امام خمینی پیدا میکنید که همه آنها بدون کمترین اشارهای به این مصوبه دولت بازرگان، فقط و فقط به امام خمینی اهانت میکنند! اما کسی نمیگوید که سخنان امام، در حقیقت اشاره به وعده دولت بازرگان بوده است! امروز که به مدد آرشیو کیهان، مشخص شده است اولین بار این وعده را دولت موقت به نخست وزیری مهندس بازرگان به مردم داده و خبر آن را هم شخص عباس امیرانتظام در اختیار مطبوعات قرار داده، آیا دروغگویان و هتاکان، به این حقیقت اعتراف میکنند؟ البته احتمالا، حالا که همه چیز ثابت شده، باز هم باید منتظر سوالات و شبهات جدید باشیم! ماجرای گاو بنی اسرائیل را که یادتان هست؟!
برنامه «راز» به مناسبت ایام دهه فجر به مدت 6 شب پیاپی روی آنتن میرود.
به گزارش فارس، ویژه برنامه «راز» از 16 بهمن ماه به مدت 6 شب ساعت 21.30 با موضوع انقلاب از نگاه کارشناسان و با دعوت از آنان پخش خواهد شد.
بنابراین گزارش، «راز» بنا به اظهار نظر تهیه کننده آن برنامهای است که مقولات فرهنگی را با صداقتی که نیاز مخاطب امروز ماست، مطرح خواهد کرد و تمام تلاش دستاندرکاران آن بر این بوده تا از کلیشههای رایج دوری کرده و موضوعاتی را مطرح کنند که کمتر در رسانه مورد موشکافی قرار گرفته است. به همین منظور سری جدید این برنامه همانند گذشته ترکیبی از گفتوگوی زنده، گزارش، وله و تیتراژ، مرور وبلاگهای مرتبط، جستجو نظرات بینندگان و مخاطبان در فضای وب و در میان پیامکهای رسیده و اعلام آنها به صورت رندوم خواهد بود.
وکلای یک ایرانی که سازمان اطلاعات نیجریه ادعا می کند عضو سپاه پاسداران ایران است، می گویند محاکمه وی در کشور نیجریه دررابطه با محموله سلاح هایی که سال گذشته میلادی در این کشور غرب آفریقا کشف شده، تا هفته آینده به تعویق افتاده است. در آبان ماه 89 پس از آنکه یک محموله از گلوله های خمپاره و راکت در بندر اصلی لاگوس کشف شد، نیجریه با طرح ادعا علیه ایران ، تخلف از تحریم های سازمان ملل را مطرح کرد و عظیم آقاجانی به اتهام وارد کردن این سلاح های ممنوعه به نیجریه دستگیر شد. سازمان اطلاعاتی نیجریه مدعی است آقاجانی عضو سپاه پاسداران است. وی همراه با سه متهم نیجریه ای پرونده روز دوشنبه 11 بهمن ماه در دادگاهی در پایتخت نیجریه بمنظور آغاز محاکمه حاضر شدند. اما قاضی حفوضت سوسو پس از آنکه دادستان اتهامات جدیدی را در دادگاه عالی لاگوس مطرح کرد، این پرونده را مختومه اعلام کرد و گفت که برای آنها آسانتر خواهد بود که از سلاح های ضبط شده در لاگوس بعنوان مدرک در دادگاه همان شهر استفاده نمایند. در نتیجه دادگاه به جای آن که در پایتخت نیجریه برگزار شود در شهر بندری لاگوس برگزار خواهد شد. موسی ایداکو، وکیل سازمان اطلاعات نیجریه، به خبرنگاران گفت: " دادستان کل، این تصمیم را به این خاطر گرفته که پیش از تشکیل این دادگاه، باید مدارک بررسی و ارائه شود." وی افزود: " بسیار سخت است که کانتینرهای حمل سلاح را به پایتخت منتقل کنیم و به همین خاطر بهتر است که دادگاه در لاگوس برگزار شود." قاضی سوسو رسما آقاجانی و تاجر ساکن اوجا "علی عثمان عباس جگا" را آزاد کرد ولی آنها بلافاصله در مقابل دادگاه بازداشت شدند و باید اواخر هفته برای محاکمه در دادگاهی در لاگوس حضور یابند. در دادرسی اولیه جگا ادعا کرد گناهکار نیست درحالیکه آقاجانی از پاسخ دعوی خودداری کرد و گفت که سفارت باید از وی دفاع کند. وکیل وی " کریس اوچه" دادستان را متهم کرد که مانع تراشی می کند. وی به خبرنگاران گفت: " این بسیار بد است. این دادرسی نیست، مجازات است." دو نیجریه ای دیگر که ماموران گمرکی بودند آزاد شدند زیرا دادستان از اتهامات آنها صرف نظر کرد و گفت آنها از محتوی کانتینر ها مطلع نبودند. سلاح های ضبط شده شامل خمپاره با کالیبرهای مختلف و موشک های 107 میلی متری مخصوص اهداف ثابت و مورد استفاده نیروی زمینی است. همچنین بنابر اسناد دادگاه، توپ های ضد هوایی 23 میلی متری نیز در میان این سلاح ها موجود است. آنها در کانتینرهایی که به عنوان مصالح ساختمانی علامتگذاری شده بودند، جاسازی شدند. نیجریه دو ماه پیش ادعا کرد که این عمل ، بوضوح تخلف از تحریم های اعمال شده در رابطه با پرونده هسته ای است و باید به سازمان ملل گزارش شود. یک هیئت از متخصصین سازمان ملل در ماه جاری برای بررسی اینکه آیا این موضوع صادق است، به نیجریه سفر کردند. منابع دیپلماتیک در گفت وگو باخبرگزاری رویترز ادعا کردند که به فاصله کوتاهی پس از ضبط محموله سلاح در بندر لاگوس نیجریه، دو ایرانی که نیجریه ادعا می کندعضو سپاه قدس، واحد ویژه سپاه پاسداران است، در سفارت ایران پناه گرفتند. سازمان اطلاعات نیجریه از یکی نفر بازجویی کرد که بنظر می رسد آقاجانی باشد، ولی بدلیل مصونیت دیپلماتیک موفق به بازجویی از نفر دوم نشدند. مقامات اطلاعاتی می گویند که محاکمه آقاجانی و افشای گسترده حضور ایران در غرب آفریقا می تواند برای ایران ناراحت کننده باشد. در این زمینه لازم است که مسوولین کشور در رابطه با توطئه های صهیونیستی و دشمنان هوشیار باشند و بر اساس تحلیل ما باید در نظر داشته باشند دادستان نیجریه ای با سیستم دادستانهای صهیونیستی ارتباط داشته و با مستمسک قرار دادن این پرونده در صدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی در کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشند تا پرونده ایران در سازمان ملل متحد به شرایط دشوار برگردد.